/

انتقاد شدید کاخ سفید از اسرائیل به دلیل درز اطلاعات مذاکرات با ایران

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان دیدار با مقامات ارشد اسرائیلی «به شدت» از نشت اطلاعات مذاکرات کشورش با جمهوری اسلامی انتقاد کردە است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آکسیوس بە نقل از سه مقام ارشد در دولت‌های اسرائیل و آمریکا فاش کردە کە جیک سالیوان در گفت‌وگو با زاخی هانگبی، همتای اسرائیلی خود، نسبت به نشت و افشای اطلاعات مذاکرات ایالات متحده با جمهوری اسلامی توسط منابع رسمی این کشور به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرده است.

این منابع بە آکسیوس گفتەاند کە چندین مقام اسرائیلی از جمله مشاور امنیت ملی و وزیر امور استراتژیک این کشور، اوایل ماه ژوئن، با جیک سالیوان دیدار داشته و در جریان مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن و تهران قرار گرفته‌اند.

در این گزارش آمده کە پس از دیدار بنیامین نتانیاهو با نمایندگان کنست و اظهارات او در مورد «توافق کوچک هستەای» بین واشنگتن و تهران، جیک سالیوان طی تماسی با همتای اسرائیلی خود زاخی هانگبی گفته است که از «اظهارات نتانیاهو خسته و نگران شده است».

این گزارش می‌افزاید آقای هانگبی نیز در پاسخ گفته است که نخست‌وزیر اسرائیل می‌بایست قانون‌گذاران کشور را در جریان امور می‌گذاشت، اما آقای نتانیاهو تلاش می‌کند در صحبت‌های علنی تا حد ممکن نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در اواخر خردادماه، در کمیته روابط خارجی و امنیت کنست مذاکره دولت بایدن با جمهوری اسلامی بر سر یک «توافق کوچک» درباره مسائل هسته‌ای را تایید کرده و گفته است می‌توانیم با آن کنار بیاییم.

نتانیاهو در این نشست گفته است که تفاهم‌نامه مورد بحث شامل تعهد تهران به پرهیز از غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد و تعهد آمریکا به آزادسازی میلیاردها دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان است.

با این حال، تا کنون دولت آمریکا بە طور رسمی اطلاعاتی در مورد این مذاکرات ارائه نکردە است. هر آنچه کە در مورد این مذاکرات بە بیرون درز کردە است، عمدتاً توسط رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی، به نقل از مقامات ارشد دو دولت بودە است.

آکسیوس از قول یک منبع آمریکایی نوشته است که سالیوان به همتای اسرائیلی خود گفته است که معلوم نیست رسانه‌ها چرا اطلاعات نادرستی درباره مذاکرات منتشر می‌کنند.

احتمالاً یکی از دلایل نگرانی سالیوان، افزایش فشار نمایندگان کنگره، مخصوصاً جمهوری‌خواهان بر دولت بایدن است.

بیش از نیمی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب این کشور در نامه‌ای به جو بایدن، از او خواستند تا اقدامات بیشتری برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران و آماده شدن برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی انجام دهد.

در این نامه که به امضای ۲۴۹ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از جمله ۱۱۰ دموکرات و ۱۳۹ جمهوری‌خواه رسیده، آمده است: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ ابهامی به ایران اطلاع دهد که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش، عواقب شدیدی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت»

پیش از آن نیز برخی اعضا جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با انتقاد از مذاکرات مخفی دولت بایدن با جمهوری اسلامی خواهان احضار مقامات ارشد دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک‌گرک، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به دلیل مماشات و تلاش مخفیانه برای نوعی توافق با جمهوری اسلامی شده‌اند.

همزمان با انتشار این خبر، میدل‌ایست آی با انتشار گزارشی از توقف مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر تبادل زندانیان آمریکایی خبر داد.

وبسایت میدل‌ایست آی به نقل از منابع ایرانی نوشت: مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی هستند و نهادهای جمهوری اسلامی در مورد موافقت با یکدیگر اختلاف ‌نظر دارند.

بر اساس این گزارش، منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات به میدل‌ایست آی درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای موقت بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده گفتند: جناح‌های حاکمیت ایران بر سر خواسته‌های آمریکا در مورد آزادی زندانیان مخالفت کرده است.