/

سرویس‌های اطلاعاتی چند کشور اروپایی: جمهوری اسلامی در آستانه اولین آزمایش هسته‌ای است

یک نشریه خارجی با استناد به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی چند کشور اروپایی عنوان کرد که جمهوری اسلامی در آستانه اولین آزمایش هسته‌ای است!

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نشریه اویل پرایس نوشت: با وجود مذاکرات میان آمریکا و جمهوری اسلامی برای کاهش تنش‌ها، دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان، هلند، سوئد و آمریکا می‌گویند؛ تهران خود را برای آزمایش نخستین سلاح هسته‌ای آماده می‌کند.

این نشریه نوشته است: گزارش‌های اطلاعاتی جداگانه منتشر شده توسط آلمان، هلند و سوئد در نیمه اول سال جاری می‌گویند که رژیم ایران «پیوسته به دنبال دستیابی به فناوری برای برنامه هسته‌ای غیرقانونی و دستگاه موشک بالستیک خود با هلند بوده است».

همچنین سرویس امنیت عمومی و اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که پیشرفت‌های هسته‌ای تهران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، «گزینه اولین آزمایش هسته‌ای احتمالی [ایران] را نزدیک‌تر می‌کند».

آژانس اطلاعاتی هلند نیز مشخص کرده است که حکومت ایران “به طور فزاینده‌ای سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر غنی‌سازی اورانیوم را مستقر کرده و ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش می‌دهد.

این دیدگاه همچنین توسط مقامات اطلاعاتی سوئد تأیید می‌شود و ادعا می‌کنند که «فناوری سوئد به‌عنوان محصولاتی با کاربرد دوگانه و محصولات پیشرفته و حیاتی برای استفاده غیرنظامی و نظامی مورد علاقه حکومت ایران است. ایران هم فناوری و هم دانش را از طریق روش‌های غیرقانونی تهیه می‌کند و توانایی های خود را از طریق دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی سوئد توسعه می دهد.

نشریه اویل پرایس با اشاره به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پیشرفت آمریکا و حکومت ایران پس از از سرگیری مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای و کاهش قیمت نفت عنوان کرد که چنین اقدامی می‌تواند تحریم‌های صادرات نفت ایران را کاهش دهد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش داده که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می رود و احتمال دستیابی به توافق در عرض چند هفته وجود دارد.

اویل پرایس نوشته است: مفاد قرارداد احتمالاً شامل توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و بالاتر از سوی ایران در ازای صدور مجوز به میزان یک میلیون بشکه در روز نفت می‌شود. اما اکنون این گزارش بسیار بحث برانگیز ادعا می‌کند که ایران به آزمایش اولین سلاح هسته ای خود نزدیک شده است.