/

اسرائیل میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال سپاه و حزب‌الله را توقیف کرد

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال که برای حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران در نظر گرفته شده بود را توقیف و وجوه مصادره شده به اسرائیل منتقل شده‌اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه اعلام کرد دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور توانسته‌اند ده‌ها «والت» یا «کیف پول ارز دیجیتال» متعلق به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه حزب‌‌الله لبنان را توقیف و میلیون‌ها دلار دارایی دیجیتال سپاه پاسداران و حزب‌الله را مصادره کنند.

تایمز اسرائیل در گزارشی به نقل از وزیر دفاع اسرائیل نوشت: «این نخستین عملیات ویژه دولت اسرائیل علیه دارایی‌های دیجیتال سپاه پاسداران و «گروه تروریستی» حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود و در چارچوب اقدام علیه «تامین مالی تروریسم» انجام شده است.»

وزیر دفاع اسرائیل گفت از ابتدای سال جاری میلادی اعضای حزب‌الله، نیروی قدس سپاه، و «عناصر سوری» از ارزهای دیجیتال برای تأمین مالی فعالیت‌های روزانه خود استفاده کرده‌اند.

گالانت گفت که این پول‌ها از طرف شخص ثالث تامین می‌شود و از طریق صرافی‌ها به دست گروه‌های تروریستی می‌رسد.

پیش‌تر هم اسرائیل در چارچوب تحقیق در باره تامین مالی تروریسم مقادیری از ارزهای دیجیتالی را کشف و مصادره کرده بود که به سازمان اسلامی حماس در نوار غزه تعلق داشتند. گالانت ولی یادآور شد که عملیات تازه که اوایل این هفته به جریان افتاد به لحاظ ابعاد بی‌سابقه بوده و کانال تامین مالی ترور را به طور مؤثری دچار اختلال کرده است.

گالانت گفت: «من دستوری صادر کردم که مصادره وجوه مذکور و همچنین انتقال آنها به کشور اسرائیل را امکان‌پذیر کرد».

جمهوری اسلامی که تحت تحریم‌های شدید آمریکا به‌ویژه از نظر تبادلات مالی قرار دارد و از کار با سوئیفت جهانی محروم شده، در سال‌های گذشته به مزایای رمزارز پی برده و استخراج آن را به عنوان یک صنعت قانونی در ایران به رسمیت شناخته است.

رسانه‌های بین‌المللی پیش‌تر گزارش داده بودند که دولت‌های غربی راهکارهای سخت‌گیرانه‌ای را بررسی می‌کنند تا مانع آن شوند که جمهوری اسلامی و نهادهای نظامی و مالی آن برای دور زدن تحریم‌ها یا تأمین گروه‌های متحد تهران به استفاده از رمزارز روی‌آورند.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌‌های مسلح حماس و حزب‌الله و جهاد اسلامی حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی می‌کند و در صدر حامیان تروریسم دولتی در جهان شناخته می‌شود.