/

گسترش همکاری‌های انتظامی و امنیتی تهران و مسکو؛ سفر رادان به روسیه

یک روز پس از پایان شورش واگنر در روسیه، رسانه‌های حکومتی در ایران اعلام کردند که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی در رأس هیئتی به روسیه خواهد رفت.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، زمان این سفر اعلام نشده است اما خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی روز گذشته نوشت که این سفر به دعوت رسمی طرف روسی و برای بازدید از ظرفیت‌های پلیس این کشور در امر مبارزه با جرایم سازمان‌یافته انجام می‌گیرد.

گفته شده که فرمانده فراجا در جریان این سفر، علاوه بر ملاقات با مسئولان انتظامی کشور روسیه و مذاکره برای توسعه همکاری‌های پلیسی، تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه پلیسی در زمینه مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و همکاری علمی پژوهشی پلیسی امضا خواهد کرد.

خبر سفر فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی به روسیه، دو روز بعد از شورش گروه «واگنر» و فرمانده آن علیه نحوه اداره جنگ روسیه در اوکراین و ساعاتی پس از آن منتشر شد که به گفته سرویس مطبوعاتی کرملین، ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، «حمایت کامل» جمهوری اسلامی از رهبری روسیه را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه از زمان جنگ در سوریه همکاری‌های نظامی بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند و از آغاز حمله ارتش روسیه به اوکراین نیز این همکاری‌ها با ارسال پهپادهای انتحاری ایران به روسیه گسترش‌یافته است.

دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با ارسال پهپاد به روسیه، نسبت به «همکارهای گسترده نظامی» تهران و مسکو هشدار داده و آن را برای جهان «زیان‌بار» توصیف کرده‌اند.

چندی پیش سه عضو برجسته کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه به وزیر خارجه این کشور، جمهوری اسلامی و روسیه را دو عنصر خطرناک برای جهان خواندند و با اعلام اینکه تهدید فزاینده ناشی از مشارکت روسیه و ایران مستلزم واکنش فوری است، خواستار به‌کارگیری تمام توان و ظرفیت آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت روابط نظامی آنها شدند.

مایکل مک کال، جو ویلسون و توماس کین، در نامه خود با اشاره به گسترش روابط نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و روسیه از آغاز تهاجم پوتین به اوکراین خواستار آن شدند تا ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را در پاسخ به معاملات نظامی میان دو کشور علیه جمهوری اسلامی وضع کند.

همچنین در میانه اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت از نظر ایالات متحده روسیه احتمالاً در حال بررسی راه‌های کمک به جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان ایران است.

جان کربی خاطرنشان کرد که ایالات متحده نگران است که مسکو همین حالا نیز برای سرکوب معترضان ایران در حال مشاوره دادن به جمهوری اسلامی باشد.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا احمدرضا رادان را به دلیل آنچه نقض فاحش حقوق بشر در ایران عنوان می‌شود، تحریم و از جمله از سفر به قلمروی خود منع کرده‌اند.