/

سفر امیرعبداللهیان به قطر و عمان؛ ادامه میانجیگری کشورهای عربی بین تهران و واشینگتن

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به دوحه سفر کرده است، امروز، با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای خود در این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به دوحه سفر کرده است، امروز، با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای خود در این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری دولتی ایرنا با اعلام این خبر نوشت «مسائل مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها و مسائل مشابه» محور اصلی مذاکرات وزیر خارجه در قطر و عمان است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال، هفته گذشته در گزارشی به نقل از «منابع مطلع» نوشت علاوه بر عمان، قطر نیز در موضوع مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن میانجیگری کرده است.

در هفته‌های اخیر گفته شده بود که مذاکراتی غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی و آمریکا در عمان در جریان است. سرانجام جمهوری اسلامی حدود یک هفته پیش میزبانی مسقط را تایید کرد و گفت که این مذاکرات «محرمانه نبوده است».

چند روز بعد بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان به المانیتور گفته بود جمهوری اسلامی آمریکا و ایران در آستانه نهایی کردن توافقی برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران‌اند. وزیر خارجه عمان اضافه کرده بود که این توافق «نزدیک» به اجرایی شدن است.

امیرعبداللهیان هنگام سفر به دوحه گفته بود که این سفر «استمرار توسعه روابط با همسایگان» است. با این‌ حال، از مجموع اخبار و گمانه‌زنی‌های هفته‌های اخیر چنین برمی‌آید که دیدار مقام‌های جمهوری اسلامی با مقام‌های عمان و قطر استمرار مذاکره غیرمستقیم با ایالات‌متحده آمریکا است و اهدافی از جمله آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده، مبادله زندانیان، درگیری نظامی روسیه با اوکراین و فعالیت‌های هسته‌ای را دنبال می‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از سفر به قطر عازم عمان سفر می‌شود. کشوری که در نقش میانجی بین تهران و واشنگتن عملکرد فعالانه‌ای دارد.

برخی مقام‌های آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند دولت جو بایدن با هدف کاهش خطرهای فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی قصد دارد توافقی غیر از برجام را اجرایی کند.

توافقی که دربرابر کاهش فعالیت‌های هسته‌ای تهران،آزادی زندانیان سیاسی آمریکایی و آزادسازی پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی از محور گفتگوها در این سری از مذاکرات است.