/

ابراز نگرانی کمیسر عالی حقوق بشر از ادامه تبعیض علیه زنان در ایران

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از افزایش گسترده اعدام‌ها و همچنین ادامه تبعیض علیه زنان در ایران ابراز نگرانی کرد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از افزایش گسترده اعدام‌ها و همچنین ادامه تبعیض علیه زنان در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فرانیوز، فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه ۲۹ خرداد در هنگام گشایش نشست تازه شورای حقوق بشر به وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، از جمله ایران پرداخت.

این پنجاه و سومین دور نشست این شورا محسوب می‌شود.

فولکر تورک در سخنرانی خود در این نشست با تاکید بر این نگرانی گفت که مذاکرات میان دفتر او با ایران درباره تبعیض علیه زنان و دختران، موارد نقض شدید حقوق‌بشر و اعدام‌های قریب‌الوقوع ادامه دارد، اما تهران همکاری چندانی نکرده و «اقدامات ناچیزی در راستای اجرای تعهدات خود نسبت به قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر انجام داده است.»

این مقام سازمان ملل با تاکید بر اینکه گزارشگران سازمان ملل در امور ایران در طول ۱۷ سال گذشته تنها توانسته‌اند یک‌بار به ایران سفر کنند گفت که ایران با این سازمان در زمینه حقوق‌بشر همکاری نمی‌کند.

او گفت: «کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک دارند و به‌ویژه دولت‌هایی که در حال مذاکره با این حکومت‌اند، نباید از این جنایات چشم‌پوشی کنند.»

در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۰ و ۲۱ ژوئن) نمایندگان کشورها و همچنین سازمان‌ها و نهادهای مدنی می‌توانند در باره اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل موضع‌گیری کنند.

همزمان با این سخنان کمیسر عالی حقوق بشر و ابراز نگرانی او درباره افزایش اعدام‌ها در زندان‌های ایران، چنانکه سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده است، حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل عمد دو مامور نیروی انتظامی، در پارک ساحلی دیلم و در ملاء‌عام اجرا شده است. این دومین اعدام در ملاء‌عام است که در سال جاری میلادی در ایران اجرا می‌شود.

کمیسر عالی حقوق بشر پیشتر در سوم خرداد، درباره سرکوب‌های سیاسی در ایران و نیز تلاش نظام جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری بر زنان گفته بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از اهرم‌های اقتصادی و اجتماعی برای تحمیل «قوانین تبعیض‌آمیز حجاب اجباری» بر زنان ایرانی استفاده می‌کنند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران، تاکنون امکان سفر به ایران را نیافته است.

جاوید رحمان روز دوشنبه۲۹اسفند، در گزارش سالانه خود گفته بود، اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نقض حقوق بنیادین مردم این کشور می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» باشد.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق‌بشری، تنها در شش ماه اول سال میلادی صدها تن اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق‌بشر ایران مستقر در نروژ، این آمار را ۳۴۶ نفر اعلام کرده و همواره تاکید کرده است که این رقم حداقلی است، چراکه بسیاری از اعدام‌ها به‌ویژه اعدام زنان در زندان‌های ایران، عموما مخفیانه و بدون اطلاع‌رسانی اتفاق می‌افتد.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۲خرداد اعلام کرد که شمار اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر در ایران طی سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲، سه برابر شده است و این آمار را «شرم‌آور» خواند.