/

افزایش بی سرو صدای صادرات نفت ایران همزمان با مذاکره با دولت بایدن

همزمان با انتشار گزارش‌های پی در پی از مذاکره دولت بایدن و مقام‌های جمهوری اسلامی، منابع خبری از افزایش صادرات نفت ایران و چشم‌پوشی ایالات متحده بر تحریم‌های تهران خبر می‌دهند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

همزمان با انتشار گزارش‌های پی در پی از مذاکره دولت بایدن و مقام‌های جمهوری اسلامی، منابع خبری از افزایش صادرات نفت ایران و چشم‌پوشی ایالات متحده بر تحریم‌های تهران خبر می‌دهند.

به گزارش فرانیوز، در همین رابطه خبرگزاری رویترز گزارش داد که بر اساس داده‌های شرکت کپلر که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی تجاری فعالیت می‌کند، در ماه مه سال جاری صادرات نفت خام ایران از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است که بالاترین میزان صادرات ماهیانه این کشور از زمان خروج آمریکا از برجام به حساب می‌آید.

این خبرگزاری می‌گوید در پی گفتگو با مشاوران حوزه نفت و منابع نزدیک به این موضوع و همین‌طور بررسی اطلاعات کشتی‌رانی ایران به این نتیجه رسیده است که در حالی که دیگر تولیدکنندگان نفت تولیدشان را محدود کرده‌اند، ایران به میزان نفت موجود در بازار افزوده است.

به تازگی گروه کشورهای عضو سازمان اوپک و اوپک پلاس، برای بالا بردن قیمت نفت، طی نشستی اعلام کردند که تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. همچنین عربستان نیز اعلام کرد که صورت داوطلبانه تولید نفت خام خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

با این حال خبرگزاری رویترز در گزارش خود تأکید کرد که صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم‌های آمریکا به بالاترین سطح ماهیانه خود در پنج سال گذشته رسیده است.

نشریه بلومبرگ نیز در گزارشی از ورود دوباره و «بی سر و صدای» نفت ایران به بازارهای جهانی خبر داد و نوشت روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام توسط حکومت ایران صادر می‌شود.

همچنین، طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس، ایران تولید نفت خام خود را به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسانده که بالاترین میزان تولید از اواخر سال ۲۰۱۸ به این‌سو است.

در این گزارش آمده که افزایش فروش نفت خام ایران، به صورت ملموس نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی باوجوداینکه هنوز از نظر مالی از سال‌ها انزوای خود خارج نشده اما در حال تثبیت مجدد جایگاه خویش است.

هرچند که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحریم برخی نهادهای دخیل در خریدوفروش نفت ایران در بازار سیاه را ادامه می‌دهد، اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن، کارزار فشار اقتصادی حداکثری علیه ایران که در دولت قبل دنبال می‌شد، به اجرا درنیامد.

حتی طی چند ماه اخیر دولت بایدن چشم خود را بر روی صادرات نفت ایران به چین بست و این روند با مذاکرات غیرمستقیم نمایندگان دولت بایدن با جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل و عمان نیز شدت گرفت.

تولید کنونی نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی که توافق برجام امضا و تحریم‌ها لغو شده بود، همچنان بسیار کمتر است، زیرا در آن تاریخ میزان تولید نفت در ایران دست‌کم ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بار دیگر فروش نفت ایران را هدف قرار داد.

فشار حداکثری دولت ترامپ هر چند نتوانست صادرات نفت ایران را کاملاً قطع کند اما توانست آن را تا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کاهش داده و جمهوری اسلامی را با چالش‌های اقتصادی متعددی روبرو کند.