/

کیوسک امروز؛ آغاز دور جدید رجزخوانی‌های خامنه‌ای/ توافق موقت هسته‌ای، چرخش جدی یا تاکتیکی؟/ آزادسازی پول‌های بلوکه ایران و تاثیر آن بر تورم/ تعرفه‌ نجومی خودروهای وارداتی/ یک تهران بزرگ، یک حوض کوچک آب

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه بیست و پنجم خرداد ماه به مباحثی پیرامون ادعاهای خامنه‌ای درباره اسراییل، توافق موقت هسته‌ای، تاثیر آزادسازی پولهای بلوکه شده بر تورم، تعرفه‌ خودروهای وارداتی و بحران آب پایتخت پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 24 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه بیست و پنجم خرداد ماه به مباحثی پیرامون ادعاهای خامنه‌ای درباره اسراییل، توافق موقت هسته‌ای، تاثیر آزادسازی پولهای بلوکه شده بر تورم، تعرفه‌ خودروهای وارداتی و بحران آب پایتخت پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

ادعای خامنه‌ای درباره اسرائیل: سران صهیونیستی حق دارند نگران ندیدن ۸۰ سالگی این رژیم باشند

روزنامه جوان در گزارشی از دیدار خامنه‌ای با مقامات جنبش جهاد اسلامی و تداوم حمایت‌های او از گروه‌های تروریستی و آغاز مجدد رجزخوانی‌ها علیه اسراییل پرداخته است.

علی خامنه‌ای عصر روز گذشته در دیدار با زیاد النَخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه او ادعا کرد: دشمن صهیونیستی امروز در موضع انفعال و عکس‌العمل است و این شرایط نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت و جهاد اسلامی فلسطین مسیر را به درستی شناخته‌اند و با تدبیر در این مسیر پیش می‌روند!

خامنه‌ای با این ادعا که جهاد اسلامی فلسطین در نبرد اخیر غزه امتحان خوبی داد و اکنون شرایط برای رژیم صهیونیستی نسبت به هفتاد سال قبل تغییر کرده، افزوده است: سران صهیونیستی حق دارند که نگران ندیدن ۸۰ سالگی این رژیم باشند!

جای تعجب نیست که این رجزخوانی‌های علی خامنه‌ای همزمان با چرخش او در موضع توافق هسته‌ای با آمریکا، ترمیم روابط جمهوری اسلامی با عربستان و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران افزایش یافته است!

چرخش جدی یا تاکتیکی؟

گروه دیپلماسی روزنامه هم‌میهن در گزارشی درباره آنچه که توافق هسته‌ای موقت بین جمهوری اسلامی و آمریکا خوانده شده، نوشته است: توافق هسته‌ای موقت بین جمهوری اسلامی و آمریکا، که طی روزهای اخیر بحث بر سر آن بسیار داغ شده، می‌تواند تنش‌های دوجانبه میان دو کشور را کاهش دهد.

اما هنوز مشخص نیست که آیا دو طرف به چنین توافقی دست خواهند یافت و حتی در صورت رسیدن به چنین توافقی، باید گفت که این توافق بسیار شکننده خواهد بود و مسلماً با چالش‌های اجرایی مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد که آنچه روز گذشته بنیامین نتانیاهو به‌صورت علنی مطرح کرده و از آن با عنوان “توافق کوچک” یاد کرده، همان چیزی است که وب‌سایت میدل ایست‌ای اخیراً به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی و یک فرد نزدیک به مذاکرات گزارش داده است.

میدل‌ایست‌ای نوشته بود که جمهوری اسلامی و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که براساس آن ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را در ازای لغو محدود تحریم‌ها کاهش می‌دهد. براساس مفاد توافق، ایران دیگر اورانیوم را تا ۶۰ درصد یا بالاتر غنی‌سازی نخواهد کرد و به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. در مقابل ایالات متحده به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد تا یک میلیون بشکه در روز نفت صادر کند و به برخی منابع مسدود‌شده‌ خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.

هم‌میهن ادعا کرده است: اگر جمهوری اسلامی نسبت به یک توافق موقت ابراز تمایل نشان دهد، می‌توان گفت چرخش بزرگی صورت گرفته است، چراکه توافق موقت خلاف مشی همیشگی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای بوده است. اگر جمهوری اسلامی چنین تمایلی داشته باشد، می‌توان گفت که این ابراز تمایل نشان‌دهنده تمایل این حکومت برای بهبود روابط با عربستان سعودی که حال عادی‌سازی نیز شده است و به‌دست آوردن میزانی از دارایی‌ها در خارج از کشور، آن‌هم قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

هرچند برخی تحلیلگران این گمانه را نیز مطرح کرده‌اند که سخنان علی خامنه‌ای در جمع مسئولان صنعت هسته‌ای کشور مبنی بر ایراد نداشتن توافق ضمن حفظ زیرساخت‌ها، می‌تواند نشان‌دهنده این تمایل باشد که نوعی همراهی صورت گیرد که در داخل رسیدن به یک توافق موقت در تضاد با قانون راهبردی مجلس تلقی نشود.

مقدمات آزادی مابقی پول‌های بلوکه شده ایران  و تاثیر آن بر تورم

بر اساس گزارش روزنامه اقتصاد مردم، معاون اول ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران ادعا کرده که مقدمات آزادی مابقی پول‌های بلوکه شده ایران فراهم شده است.

محمد مخبــر معاون اول ابراهیم رئیسی در پایان جلســه هیات دولت بــا حضور در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای کاهش تورم گفت: در سال ۱۴۰۱ با مشــکلات زیادی مواجه شدیم، هم بحث اوکرایــن بود، هم بحــث حــدف ارز ترجیحی را داشــتیم و هم بحث مســائل ارز که هنوز هم درگیرش هســتیم.  

وی ادعا کرد: ما موفق شدیم تورم ســالانه ۱۴۰۱ را طوری به نتیجه برسانیم که نســبت به ۱۴۰۰ که هیچ یک از اتفاقات نبود باز افزایش آن چنانی نداشــته باشــد و تورم همان ۴۶ و خرده‌ای درصد شد.

مخبر افزود: در رابطه با پول‌های بلوکه شــده هم در برخی از کشــورها این پول‌ها آزاد شده و مقدمات آزادی بقیه آنها هم فراهم شــده و کم کم این مسائل به نتیجه می‌رسد.

مخبر حاضر نشد درباره میزان پول‌های آزاد شده سخنی بگوید و در حالی ادعای کاهش تورم را مطرح می‌کند که آمارهای واقعی و تورمی که توسط مردم احساس می‌شود، نتیجه دیگری را نشان می‌دهند.

تعرفه‌های نجومی خودروهای وارداتی

روزنامه اعتماد با گزارشی درباره تعرفه‌های نجومی خودروهای وارداتی به این مبحث پرداخته که چگونه به فاصله چند متر خودروی ۱۰  هزار دلاری ۲۷ هزار دلار می‌‌شود.

بالاخره پس از ماه ها انتظار برای تعیین تعرفه واردات خودرو جزییات تعرفه برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده بر اساس آن سودهای بازرگانی برای واردات خودروها ۵ تا ۸۰درصد بیشتر از قبل شده است این تغییرات از سوی دولت و در بخشنامه اصلاحات تعرفه ای (۳۵۴) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی به وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است.

اما این تغییرات تعرفه ای از سوی کارشناسان اقتصادی با واکنشهایی هم همراه شده است به عنوان مثال؛ محمد طبیبیان اقتصاددان در این باره گفته است: خبری که منتشر شده این است که تعرفه مصوب در دولت برای واردات خودرو تا ۱۷۱ درصد خواهد بود.

به زبان ساده اگر اجازه دهند وارداتی انجام شود و سهم حق و حقوق صاحبان منافع تامین شود و غیره و غیره و مجوزهای صحیح و برای ذی نفعان ذی حق صادر گردد یک اتومبیل که پشت مرز قیمتی حدود ۱۰ هزار دلار دارد این طرف مرز به فاصله چند متری از قیمت حدود ۲۷ هزار دلار برخوردار خواهد بود. آیا این خبر دقیق است؟

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در اینباره می‌گوید: هر چند نظام تجاری ما در ایران نیاز به یک بازنگری اساسی دارد که شامل بازنگری در مالیات، بیمه و عوارض گمرکی و غیر گمرکی هم می شود، ضمن آنکه یکی از مشکلات ایران عدم ارتباطات جهانی است که برای جبران این مشکل هزینه بسیار بالایی هم می‌کنیم و این هزینه بالا به دلیل ناکارآمدی سیستمهای تجاری و سیاست گذاری ماست.

او با بیان اینکه نرخ‌گذاریهای غلط ارزی محاسبات اشتباه به دنبال دارد افزود: تا چند وقت پیش قیمت دلار ۳۰ هزار تومان بود و عوارض هم ۵۰ درصد بود اما مبنای محاسبه عوارض با دلار ۴۲۰۰ تومانی بود و با این اوصاف اگر عوارض ۷۰ درصدی هم گرفته شود این عوارض در محاسبات ۱۰ درصد می‌شود امروز هم مبنای عوارض باید با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی باشد که این چند نرخی‌ها این اشکالات را در اقتصاد کشور به وجود آورده است و باعث ناکارآمدی‌ها هم شده است.

یک تهران بزرگ، یک حوض کوچک آب

روزنامه شرق گزارشی درباره بحران بی‌آبی در پایتخت منتشر و عنوان کرده است: آب بسیاری از مناطق پایتخت از روز جمعه تاکنون چندین ساعت یا حتی چندین روز قطع شده است. این قطعی گسترده آب حالا آن‌قدر بیخ پیدا کرده که در برخی مناطق آب‌معدنی هم در مغازه‌ها کمیاب شده است. هم‌زمان تصویری از صف تهرانی‌ها برای دریافت آب از تانکرهای آب‌رسان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

تداوم قطعی آب در تهران در شرایطی رخ داد که شرکت آب و فاضلاب پایتخت روز دوشنبه درباره علت قطعی اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن توضیح داده بود بر اثر بارش باران، جاری‌شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تأسیسات آب‌رسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده و علت قطعی همین بوده است.

همشهری چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ماه به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نیرو، دلیل تأخیر در برقراری آب پایتخت را میزان کدورت بالای آب در سد امیرکبیر پس از سیل و رانش زمین در روز جمعه اعلام کرد و آورد که چون میزان گل‌ولای واردشده هفت برابر میزان استاندارد است و به‌ گفته این مقام کاهش میزان کدورت آب، امری زمان‌بر و تدریجی خواهد بود، احتمال دارد قطع آب به‌ صورت مدیریت‌شده در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.‌

این در حالی است که مدیرعامل آبفای تهران، در همان روز یعنی ۲۴ خرداد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرده بود: از صبح همین روز به بعد دیگر در هیچ نقطه‌ای از شهر قطعی نخواهیم داشت.

این اولین باری نیست که با گفته‌های متناقض درباره مصائب آب پایتخت مواجه می‌شویم. گفته‌های ضدونقیض و حتی گاهی پنهان‌کاری درباره حقایق وضعیت آب تهران مسبوق به سابقه است.

تداوم بحران بی‌آبی در ایران و به ویژه پایتخت و همچنین بی‌عملی مسئولان برای رفع این معضل، می‌رود تا کشور را درآستانه فجایع انسانی، زیست‌محیطی و حتی امنیتی سوق دهد.