/

هشدار مکرون به رئیسی: ارسال پهپاد به روسیه را فورا متوقف کنید

مکرون در یک تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی درباره عواقب تحویل هواپیماهای بدون سرنشین( پهپاد) به روسیه، هشدار داده و از جمهوری اسلامی خواست فوراً به حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین، دست بردارد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

مکرون در یک تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی درباره عواقب تحویل هواپیماهای بدون سرنشین( پهپاد) به روسیه، هشدار داده و از جمهوری اسلامی خواست فوراً به حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین، دست بردارد.

به گزارش فرانیوز، مکرون همچنین در این گفتگوی تلفنی درباره مسیر برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

کاخ الیزه روز شنبه اعلام کرد که امانوئل مکرون روز شنبه طی گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی از ایران خواست که فوراً به حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، از طریق تحویل پهپاد پایان دهد.

بر پایه گزارش کاخ ریاست جمهوری فرانسه، مکرون در این گفتگوی تلفنی «در مورد جدی بودن پیامد‌های امنیتی و انسانی تحویل پهپاد‌های ایران به روسیه هشدار داد.»

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون در این تماس از رئیس جمهوری اسلامی خواسته ایران «فورا» حمایت از جنگ‌طلبی روسیه علیه اوکراین را متوقف کند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، و اوکراین می‌گویند تحویل پهپاد به روسیه از سوی جمهوری اسلامی، نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

کاخ سفید نیز روز جمعه از تعمیق روابط نظامی روسیه و ایران خبر داد و افزود مسکو صدها پهپاد از ایران برای حمله به شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین دریافت کرده‌ است.

به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی نیز در این تماس «۹۰ دقیقه‌ای» خواستار «پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها» شده است.

محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران نیز با انتشار پیامی در حساب توییتری خود، نوشت: « مکرون ، رئیس جمهوری فرانسه امروز با دکتر رئیسی تماس تلفنی برقرار کرد و آن‌ها ۹۰ دقیقه با هم صحبت کردند.»

جمشیدی در ادامه این پیام، مدعی شد مکرون تاکید کرده که خواهان تعامل با جمهوری اسلامی است.

به ادعای او «دو طرف در مورد چگونگی ارتقای روابط به ویژه در مورد مذاکرات جاری و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند و در مورد نقشه راهی برای تعامل به توافق رسیدند».