/

گزارش مجدد اکسیوس از گفتگوهای پنهانی آمریکا و جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق

نشریه آمریکایی اکسیوس گزارش کرده است که مقام‌های آمریکا و ایران ماه پیش در گفت‌وگوهایی غیرمستقیم با در عمان شرکت کرده‌اند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

نشریه آمریکایی اکسیوس گزارش کرده است که مقام‌های آمریکا و ایران ماه پیش در گفت‌وگوهایی غیرمستقیم با در عمان شرکت کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که مقام‌های آمریکا و ایران ماه گذشته در عمان گفت‌وگوهایی غیرمستقیم برگزار کردند و در این مذاکرات مقام‌های عمانی پیام‌های دو طرف را میان اتاق‌های جداگانه‌ بین مقامات این دو کشور منتقل می‌کردند.

اکسیوس قبلا گزارش داده بود که برِت مک‌گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، روز ۸ مه به عمان رفته بود تا درباره یک پیشنهاد احتمالی به ایران با مقام‌های این کشور صحبت کند.

به گفته سه منبعی که اکنون اکسیوس با آنها صحبت کرده، ایران هم در همان زمان نماینده‌ای را به عمان فرستاده بود. به گفته یکی از این منابع علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، یکی از این مقام‌ها بود.

به نوشته اکسیوس تمرکز بر «بازدارندگی» از پیام‌های اصلی آمریکا در این گفتگو بوده است.

این منابع آگاه گفتند که آمریکا تاکید داشته درصورتی که ایران به سوی غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم برود، بهای سنگی خواهد پرداخت.

براساس گزارش اکسیوس هدف از مبادله غیرمستقیم پیام‌، رسیدن به تفاهمی درباره راه‌های کاهش تنش‌های پیرامون برنامه اتمی، رفتار ایران در منطقه و مشارکت آن در جنگ اوکراین بود؛ تفاهمی که به نوشته این نشریه می‌تواند مبنای مذاکرات آینده برای یک توافق بر سر برنامه اتمی ایران باشد.

پیش‌تر نیز آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش داده بود که برت مک‌گرک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اوایل ماه می در سفر به عمان با مقام‌های این کشور درباره احتمال تماس دیپلماتیک با ایران در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

آکسیوس همچنین گزارش داده بود که دولت بایدن در ماه آوریل با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهادی برای یک توقفق موقت با ایران تبادل نظر کرد. طبق این طرح، پیشنهاد شده بود که در ازای توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برخی از تحریم‌های تهران کاهش یابد.

کاخ سفید روز پنجشنبه گزارشِ وبسایت میدل‎‌ایست‌آی مبنی بر احتمال رسیدن به یک توافق موقت با ایران در آینده نزدیک را رد کرده بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم روز چهارشنبه گزارش داده بود که ارزیابی مقام‌های اسرائیلی آن است که رسیدن ایران و آمریکا به یک توافق موقت در هفته‌های آتی یک گزینه محتمل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، گفته است«اسرائیل خود را پایبند هیچ نوع توافقی که با ایران حاصل شود نخواهد دانست و هر چه در توان دارد برای دفاع از خود انجام خواهد داد.»

۳۵ عضو کنگره آمریکا نیز روز جمعه در نامه‌ای با اشاره به پایبند نبودن جمهوری اسلامی به برجام از سران بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستند که مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی فعال کنند.