/

ابراز نگرانی کانادا از تشدید فعالیت هسته ای و موشکی حکومت ایران

در پی ادعای سپاه پاسداران مبنی بر رونمایی از یک موشک هایپرسونیک، وزارت خارجه کانادا نسبت به تداوم فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

در پی ادعای سپاه پاسداران مبنی بر رونمایی از یک موشک هایپرسونیک، وزارت خارجه کانادا نسبت به تداوم فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فرانیوز، وزارت خارجه کانادا روز پنج‌شنبه در توئیتی در این باره نوشت: «رونمایی از یک موشک بالیستیک جدید نشان‌دهنده تلاش‌های رژیم ایران برای تضعیف امنیت و ثبات جهانی و منطقه‌ای است.»

این وزارتخانه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست از اقدامات تشدیدکننده تنش خودداری کنند.

پیشتر آمریکا و دولت بریتانیا نیز به ادعای سپاه پاسداران درباره رونمایی از یک موشک هایپرسونیک واکنش نشان داده و بر لزوم مقابله با اقدامات مخرب جمهوری اسلامی تاکید کرده بودند.

وزارت امور خارجه فرانسه  نیز نسبت به رونمایی رژیم ایران از موشک مافوق صوت فتاح ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود تاکید کرده است که پاریس از اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دریغ نخواهد کرد.

در بیانیه پاریس در این باره آمده است: فرانسه به دلیل اظهارات ایران مبنی بر اینکه موشک جدیدی با برد ۱۴۰۰ کیلومتر را ساخته، نگران است. این وضعیت مغایر قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و این فعالیت‌ ها نشان می‌ دهد که تهران برنامه بالستیک و هسته‌ای خود را دفن نکرده است.

به دنبال این واکنش‌های بین‌المللی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به روال گذشته مدعی شد که فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران «متعارف، دفاعی و مشروع» است.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز ۱۶ خرداد با رونمایی از موشک «فتاح» مدعی شد که این موشک «هایپرسونیک» فراصوتی است و می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند، اما برای این ادعای خود مدرکی ارائه نکرد.

پیشتر نیز وزارت دفاع جمهوری اسلامی از ساخت یک موشک بالیستیک دیگر با نام «خیبر» خبر داده بود.