حراج پایتخت با تراکم فروشی غیرقانونی شهرداری تهران

روزنامه شرق با انتشار گزارشی از تخلفات مداوم در شهرداری تهران و فروش گسترده تراکم در مناطق گران پایتخت خبر داد و عنوان کرد که این تخلفات با وجود تذکر پی‌درپی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

روزنامه شرق با انتشار گزارشی از تخلفات مداوم در شهرداری تهران و فروش گسترده تراکم در مناطق گران پایتخت خبر داد و عنوان کرد که این تخلفات با وجود تذکر پی‌درپی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.

به گزارش فرانیوز، این روزنامه مدعی شده که به اسنادی دست پیدا کرده که شامل نامه‌هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری است که در یک جریان یک‌ساله مدام به شهرداری تذکر داده که قانون را زیر پا می‌گذارید و بدون توجه به ظرفیت‌ها و در راستای سوداگری مسکن مشغول تراکم‌فروشی و مجوز دادن هستند.

این در حالی است که علیرضا زاکانی شهردار تهران که به گروه‌های تندرو حکومت نزدیک است چندین بار فروش تراکم توسط شهرداری را تکذیب کرده بود و در ۱۷ اسفند نیز مدعی شده بود که «در تهران یک سانتیمتر هم تراکم فروشی نداریم.»

بر اساس گزارش شرق کمیسیون ماده ۵ به ریاست زاکانی، طی سال گذشته به شکل غیرقانونی و بدون تصویب نهادهای بالادستی مشغول تراکم‌فروشی و دادن مجوزهای ساخت‌وساز بوده است.

شرق نوشته ۸۷ درصد کل مصوبات کمیسیون ماده ۵ در یک سال «مصوبات موردی» بوده که یعنی از اختیارات خود برای رسیدگی به پرونده‌های «افراد و نهادها» استفاده کرده است.

گزارش شورای عالی شهرسازی همچنین فاش کرده که بر خلاف ادعای علیرضا زاکانی، شهردار تهران، و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، بیشترین مصوبات کمیسیون ماده ۵ نه به مناطق جنوب شهر تهران، بلکه مربوط به «مناطق گران» شهر است و در این مناطق مشغول به تراکم‌فروشی بودند.

بر اساس قوانین شهرسازی و با توجه به موقعیت یک زمین، شهرداری اجازه ساخت تعداد طبقات را صادر می‌کند، اما تراکم فروشی یعنی اینکه علاوه بر طبقات مجاز، شهرداری در ازای دریافت مبالغی یا به‌واسطه رانت و روابط ویژه مجوز اضافه کردن طبقات دیگر را نیز صادر می‌کند.

بیش از ۵۰ درصد از مصوبات به ساخت‌وساز در مناطق یک، سه، چهار و شش شهرداری تهران اختصاص دارد و منطقه یک با «۷۲ مصوبه» صدرنشین است.

به نوشته روزنامه شرق، این که عمده مصوبات کمیسیون ماده ۵ به مناطق گران شهر تهران تعلق دارد، با ادعای شهرداری و شورای شهر که گفته‌اند هدفشان خانه ساختن «برای همه مردم» است، تضاد دارد.

همچنین مرور مصوبات کمیسیون ماده ۵ در شورای عالی شهرسازی نشان می‌دهد «بیش از ۷۱ درصد» مصوبات به کاربری مسکونی مرتبط بوده و میانگین طبقات مجاز که طبق قانون باید ۴.۶ باشد، با رای این کمیسیون به ۸.۲ رسیده است که افزایش حدود دوبرابری را نشان می‌دهد.

گزارشی که شورای عالی شهرسازی تهیه کرده است، نشان می‌دهد شهرداری تهران در دوران مدیریت علیرضا زاکانی، ساخت «حداکثر طبقات» ساختمان‌های مسکونی را «یک تا دو طبقه» بالا برده است.َ