کنگره
/

درخواست قانون‌گذاران آمریکا از بایدن برای فعال کردن مکانیسم ماشه

تعدادی از اعضا هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قرار است در دو نامه جداگانه از جو بایدن بخواهند که همکاری با متحدان اروپایی را برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

تعدادی از اعضا هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قرار است در دو نامه جداگانه از جو بایدن بخواهند که همکاری با متحدان اروپایی را برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

 به گزارش فرانیوز، وب‌سایت خبری «جویش اینسایدر» با اعلام اینکه به این نامه‌ها دست پیدا کرده نوشت که این دو نامه از نظر محتوا متفاوت هستند اما هر دو این نامه‌ها پیامی یکسان دارند.

در نامه سناتورها آمده است که باید به جمهوری اسلامی بفهمانیم که پیشروی بیشتر در برنامه هسته‌ای با اقدام یکپارچه بین‌المللی مواجه خواهد شد.

بر اساس سازوکاری که در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل گنجانده شده است، در صورت تخطی جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی، هر یک از کشورهای عضو توافق هسته‌ای با ایران می‌توانند موضوع را به عنوان تخطی چشمگیر از توافق، به شورای امنیت ارائه کنند و پس از طی یک پروسه کوتاه مدت، تحریم‌های پیش از برجام سازمان ملل علیه ایران مجدداً اجرایی می‌شوند، به این سازوکار، مکانیسم ماشه گفته می‌شود.

نویسندگان این نامه‌ها از بایدن می‌خواهند که «وضعیت بازدارندگی فعال» را در دستور کار قرار دهد و تقویت عزم جامعه بین‌المللی برای این هدف را مدیریت کند.

بر اساس گزارش جویش اینسایدر هر دو نامه‌ها استدلال می‌کنند که به طور قطع اگر ایران از آستانه خلوص ۹۰ درصدی مورد نیاز برای غنی‌سازی تسلیحاتی عبور کند، دولت باید با متحدان خود برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد همکاری کند.

در نامه سنا آمده است: «کنگره در پشت موضع دیرینه دوحزبی که ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، متحد می‌ایستد. برای دولت شما بسیار مهم است که با تلاش‌های کنگره در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران همسو بماند و با پیمانی که نتواند به منافع حیاتی ملت ما دست یابد، موافقت نکند. ما از شما می‌خواهیم که گام‌های معناداری برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران بردارید و رژیم را از تعقیب این جاه‌طلبی پلید منصرف کنید».

همچنین نامه مجلس نمایندگان خواستار یک پیام بازدارنده قوی‌تر از سوی ایالات متحده برای تهران است.

در این نامه با تأکید بر اینکه نمی‌توان اجازه داد که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را بدون مجازات پیش ببرد، آمده است: «ایالات متحده باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به توانمندی تسلیحات هسته‌ای افزایش دهد و بدون هیچ‌گونه ابهامی به ایران اطلاع دهد که هرگونه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش عواقب شدیدی به دنبال خواهد داشت».

این نامه ادامه می‌دهد که پیگیری تحریم‌های فوری «پیام قدرتمندی مبنی بر تعهد یکپارچه ما برای بازدارندگی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ارسال می‌کند. ما همچنین معتقدیم که این پیام را به ایران می‌رساند که اگر تصمیم بگیرند خارج از تعهدات هسته‌ای خود عمل کنند، نمی‌توانند از مزایای لغو تحریم‌های بین‌المللی بهره ببرند.»

هر دو نامه بیشتر بر نگرانی‌ها در مورد روابط روبه‌رشد حکومت ایران با روسیه و چین تأکید می‌کنند و موضوع هسته‌ای ایران را به چالش‌های بزرگ جهانی دیگر برای ایالات متحده مرتبط می‌کنند.