نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه در کشور فاقد آب لوله‌کشی سالم هستند

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که بر اساس اطلاعات دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تنظیم شده، تعداد زیادی از مدارس در ایران با مشکلات جدی بهداشتی و سلامتی روبرو بوده و فاقد آب لوله‌کشی سالم و یا حتی توالت هستند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که بر اساس اطلاعات دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تنظیم شده، تعداد زیادی از مدارس در ایران با مشکلات جدی بهداشتی و سلامتی روبرو بوده و فاقد آب لوله‌کشی سالم و یا حتی توالت هستند.

به گزارش فرانیوز، بر اساس این گزارش که مربوط به دی‌ماه سال گذشته است، بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ مدرسه دولتی در ایران فاقد آب لوله‌کشی هستند و دانش‌آموزان در بیش از ۸ هزار و ۹۰۰ مدرسه به توالت دسترسی ندارند.

در بخش دیگری از این گزارش که تصویری اسف‌بار از وضعیت بهداشتی در مدارس دولتی ارائه می‌دهد آمده است بیش از ۱۹ هزار مدرسه فاقد روشویی هستند و بیشتر از ۳۰ هزار مدرسه نیز لوله‌کشی صابون مایع ندارند.

آمارهای ارائه شده در گزارش وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهند از مجموع ۱۰۶ هزار و ۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور، حدود ۸۸ درصد آن‌ها برابر با ۹۱ هزار و ۲۹۲ مدرسه، فاقد «پایگاه تغذیه سالم» هستند.

با این حال وزارت آموزش و پرورش امروز به این گزارش واکنش نشان داد و اعلام کرد که آمارهای ارائه‌شده «مربوط به سال‌های گذشته است» و در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام و مجمع خیرین «اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته است.»

به نوشته تسنیم، وزارت آموزش و پرورش «اما به طور مستند و با ارائه آمار مشخص نکرده است در هر یک از شاخص‌های فوق، هم‌اکنون چه وضعیتی وجود دارد.»

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین آمده است هنوز تعدادی از مدارس در کشور دارای فضاهای آموزشی استاندارد «نیستند» و همچنان شیوع برخی «بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر، اختلالات رفتاری» و… سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

این گزارش درباره کمبود نیروی انسانی مدارس به ویژه متخصصان سلامت هم هشدار داد و نوشت طبق پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۶ تعداد ۴۶۳ هزار و ۲۷۲ نفر خواهد بود که حدود ۷۱ درصد آن‌ها برابر با ۳۲۶ هزار و ۴۲۶ نفرشان، قبل از سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند.

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در بهمن ۱۴۰۱ در مجموع ۴.۴۴۳ نفر مراقب سلامت در رشته‌های مرتبط (پزشکی، مراقب بهداشت، سایر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی) و ۵۰۰۰ نفر در رشته‌های غیرمرتبط در کشور وجود دارند که با شاخص یک مراقب سلامت در ازای ۴۸۰ دانش‌آموز که به عنوان شاخص تعداد مراقب سلامت مورد نیاز در مدارس تعیین شده است، فاصله دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد که در زمینه مراقبان سلامت مشغول در مدارس، کمبود حدود ۱۹ هزار نفری وجود دارد که بیشترین کمبود به استان تهران و کمترین آن به استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط است.