/

هشدار اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی برای عقب نشینی از مسیر برنامه اتمی

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید مدیرکل این نهاد درباره وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران ضمن ابراز نگرانی، از جمهوری اسلامی خواسته است که از مسیر کنونی برنامه اتمی خود که آن را هشدار دهنده خوانده، عقب‌نشینی کند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید مدیرکل این نهاد درباره وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران ضمن ابراز نگرانی، از جمهوری اسلامی خواسته است که از مسیر کنونی برنامه اتمی خود که آن را هشدار دهنده خوانده، عقب‌نشینی کند.

به گزارش فرانیوز، در بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا آمده است که «تحولات جدید در پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران دستیابی به راه دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است».

کشورهای مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن مارینو از بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا درباره ایران حمایت کرده‌اند.

این بیانیه از جمهوری اسلامی بابت نپذیرفتن متن پیشنهادی احیای توافق برجام در تابستان سال گذشته انتقاد کرده و از این کشور خواسته است که از مسیر کنونی برنامه اتمی خود که آن را هشدار دهنده خوانده، عقب‌نشینی کند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرده است به شدت نگران گزارش‌های پی‌درپی آژانس درباره تشدید نگران کننده برنامه هسته‌ای ایران است.

بیانیه می‌گوید ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده است، به ویژه در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای و تولید اورانیوم با غنای بالا.

همچنین معتقد است اقدامات ایران، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده این کشور ندارد.

اتحادیه اروپا همچنین می‌گوید اقدامات جمهوی اسلامی در توسعه برنامه هسته‌ایش «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری» ندارد. اقداماتی که بر اساس این بیانیه، به صورت گسترده‌ای خطرات مرتبط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از دیروز در مقر آژانس در وین آغاز شده و موضوع فعالیت هسته‌ای ایرانی در دستور کار آن قرار دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، دیروز در سخنرانی در شورای حکام گفت کار با ایران پیشرفت‌هایی داشته اما همچنان از میزان مورد انتظار وی کمتر است. به گفته او مسائل مربوط به پیدا شدن اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس همچنان حل و فصل نشده و خواستار تسریع در همکاری ایران با بارزسان آژانس شد.

همچنین گروسی ادعای رسانه‌های دولتی ایران مبنی بر بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سئوالات بازرسان درباره مرکز آباده را رد کرد.

مدیرکل آژانس در جدیدترین گزارش خود گفت که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.

نشست شورای حکام تا روز جمعه هفته جاری ادامه دارد. قدرت‌های جهانی هنوز درباره واکنش احتمالی خود به گزارش جدید مدیرکل درباره وضعیت برنامه اتمی ایران، تصمیمی اعلام نکرده‌اند.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق اتمی برجام که از فروردین ۱۴۰۰ با همراهی اتحادیه اروپا آغاز شده بود، تابستان سال گذشته متوقف شد.