/

کیوسک امروز؛ ائتلاف دریایی جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه/ سهم زنان در ۴۴ سال حاکمیت جمهوری اسلامی/ برداشت ایران از صندوق بین‌المللی پول/ عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا/ اعتراض دانشجویی ممنوع

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه شانزدهم خرداد ماه به مباحثی درباره ائتلاف جدید دریایی جمهوری اسلامی، سهم مشارکتی زنان در قدرت، آزادسازی منابع پولی ایران، روابط جمهوری اسلامی و آمریکا و اعتراضات دانشجویی پرداخته اند.

خواندن این مطلب 19 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه شانزدهم خرداد ماه به مباحثی درباره ائتلاف جدید دریایی جمهوری اسلامی، سهم مشارکتی زنان در قدرت، آزادسازی منابع پولی ایران، روابط جمهوری اسلامی و آمریکا و اعتراضات دانشجویی پرداخته اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

ائتلاف جدید دریایی جمهوری اسلامی با چین  و روسیه

بر اساس گزارش روزنامه جوان، شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی تلویزیونی از شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید در منطقه و فرامنطقه‌ خبرداد.

وی با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: این ائتلاف سه جانبه به همراه روسیه و چین که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است. علاوه بر این، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند تا در اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو این کشورها هستند.

سهم زنان در ۴۴ سال حاکمیت جمهوری اسلامی چیست؟

روزنامه اعتماد به مبحث سهم زنان در ۴۴ سال حاکمیت جمهوری اسلامی پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به اینکه زنان ایران در طول این ۴۴ سال در بسیاری از مقدرات اساسی و مهم کشور حضور نداشته‌اند، آمده است: تنها وزیر زن ایران در این مدت خانم دستجردی بود که به ناموجه‌ترین شکل ممکن از کار برکنار شد.

زنان نه تنها در مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان حضور ندارند، بلکه در ۱۳ انتخابات ریاست جمهوری که پشت سر گذاشته‌ شد، تاکنون حتی یک زن امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را نداشته است. 

به زعم نگارنده این گزارش، اگر با این رتبه جنسیتی مواجه نبودیم، هیچگاه موضوع پوشش زنان ایران به یک مناقشه تبدیل نمی‌شد. چرا که وقتی نظام برآمده از انقلاب ۵۷ به زنان فرصت‌های برابر می‌داد و خاصه حضور آنها در مقدرات اساسی کشور یک ضرورت قلمداد می‌شد، موضوع پوشش اجباری زنان نیز فیصله پیدا می‌کرد.

در پایان این گزارش نتیجه‌گیری شده است:  تنها راه فیصله‌بخش این مناقشه در شرایط امروز ایران تلاش جدی برای خاتمه دادن به تبعیض‌های موجود علیه زنان ایران است.  در همین راستا با تداوم این شکاف جنسیتی اصرار بر هر گونه رفتار و رویکرد جرم‌انگارانه نسبت به پوشش نتیجه‌ای جز مقاومت بیشتر و شکاف بیشتر حاکمیت- ملت به دنبال نخواهد داشت.

امکان برداشت ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول فراهم شد

روزنامه اطلاعات به نقل از رییس کل بانک مرکزى ایران از دسترسى سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابـــع موجود ایران در صندوق بین‌المللى پول خبر داد.

محمدرضا فرزین در حاشیه دیدارهاى خود با مقامات صندوق بین المللى پول در واشنگتن اظهار داشت: در حال حاضر ایـــران داراى ۶.۷ میلیارد دلار منابع ارزی اســـت که از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادى موجود مى‌تواند با کمترین تشریفات ادارى و به سرعت از این  قابلیت استفاده کند.

این ادعا در حالی مطرح شده که همانند گذشته هیچ شفافیتی درباره اختصاص این منابع در زمینه‌های مختلف وجود ندارد و مشخص نیست چه بر سر منابع قابل برداشت پول ایران از صندوق بین‌المللی خواهد آمد؟

عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا آیا امکان‌پذیر است؟

اردوان امیراصلانی با انتشار یادداشتی در روزنامه شرق به موضوع عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا پرداخته و با طرح یک سوال نوشته است:

آیا ســرانجام پس از گذشــت پنج ســال از خــروج آمریکا از برجام که باعث بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه شد، امید به راه حل دیپلماتیــک بین ایران و غرب به چشــم می خــورد؟

تهران و واشــنگتن در ماه آگوســت ۲۰۲۲ هرگز تا این حــد به احیای برنامــه جامع اقدام مشــترک نزدیک نشــده بودند. تلاش‌ها برای حل آخرین اختلافات به دلایل مختلف از جمله حمایت نظامی از روسیه در اوکراین به نتیجه نرسید.

با این حــال، رابرت مالی، نماینده ویــژه آمریکا در امور ایران، بــار دیگر هدف خود را از یافتن راه حل دیپلماتیک پایدار برای پرونده هسته‌ای ایران بیان کرده است.

در حالی کــه تنش‌های داخلی در ایران از یک ســو و نزدیکی با روســیه از ســوی دیگر به طــور درخور توجهی پیشــرفت مذاکرات بین تهران و واشــنگتن را کند کرده اســت، مســئله اشاعه تســلیحات هســته‌ای برای توازن خاورمیانه همچنان به عنــوان یک تهدید بالقوه باقی اســت.

نگارنده یادداشت در پایان اشاره کرده است: امــروز، اولویت‌های دولت بایدن دوباره تغییر کرده است. در صورت دست نیافتن به یک توافق الزام‌آور جدید، بررســی یک چارچوب جایگزین  که احتمالا هر دو طرف را راضی نگه دارد، تنها تلاشــی است که می‌توان از آن اســتقبال کرد. حتی اگر عادی‌ســازی روابط به شکل خوب و مناسب بین ایران و ایاالت متحده یک آرمان  دست نیافتنی باشد، مســیر دیپلماتیک از بازدارندگی با توسل به زور مطلوبتر اســت و در نهایــت می تواند به نفع تعادل منطقه‌ای و جهانی باشد.

اعتراضات دانشجویی ممنوع

 روزنامه هم‌میهن در گزارشی با اشاره به صدور و اجرای احکام غیرعادلانه علیه دانشجویان معترض نوشته است: ماه‌ها از فروکش کردن روزهای ملتهب اعتراضات سال ۱۴۰۱ گذشته و از سوی دیگر در تفاوتی که مسئولان میان افراد به‌زعم آنها، اغتشاشگر و معترض قائلند، اعلام‌شده که به مطالبات معترضان توجه و حقوق آنها مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد.

با این حال زیرپوست شهر موج دیگری نیز وجود دارد. وکلای دادگستری احضار می‌شوند، برخی افرادی که پیش‌تر مورد عفو علی خامنه‌ای قرار گرفته‌اند، بار دیگر به دادگاه‌ها فراخوانده می‌شوند، اساتید دگراندیش و دانشجویان تحت فشار قرار می‌گیرند؛ به‌نحوی‌که گویا مسئولان درصدد هستند به جای شنیدن مطالبات دانشجویان مسیر گفت‌وگو و رسیدن به مفاهمه با این جوانان خواهان تغییر را، مسدود کنند.

صدور احکام سختگیرانه، ابلاغ شیوه‌نامه انضباطی در مغایرت با حقوق دانشجو؛ آن‌هم پس از آرام شدن فضای کشور را می‌توان شاهدی بر این مدعا دانست.

برخورد با دانشجویان معترض و فعالان سیاسی دانشجویی البته تنها به صدور احکام سنگین و برخوردهای فراقانونی ختم نشد و انتشار تصویر تعهدنامه‌ای عجیب که از سوی کمیته انضباطی دانشگاه برای امضا در اختیار دانشجویان کنش‌گر قرار داده می‌شد نیز خبرساز شد.

بر اساس متن این تعهدنامه اگر دانشجو در هر تجمع عمومی جامعه و فضای مجازی شرکت کند، یا آرامش عمومی را برهم زند، مسئولان قضایی، امنیتی و دانشگاه حق دارند هرگونه برخورد قانونی و قضایی با وی داشته باشند.

در اصل ۳۴ قانون اساسی بر حق دادخواهی تاکید شده است. حق دادخواهی به این معناست که فرقی نمی‌کند رویکرد سیاسی شهروند چیست، بلکه شما به عنوان یک شهروند و یکی از ساکنان این کشور حق دادخواهی دارید.

 اما چگونه است که میان دانشجویان گزینش می‌کنند و به یک گروه حق دادخواهی می‌دهند اما به گروه دیگر حق دادخواهی داده نمی‌شود. نکته آنکه شاکی برخی از دانشجویان بسیج بود، اما سوال این است که چرا نمی‌شود از بسیج یا دانشجوی بسیجی شکایت کرد، یا اگر شکایت هم بشود رسیدگی صورت نمی‌گیرد؟