اتهام جاسوسی علیه دانشجوی آذربایجانی بازداشت شده در ایران

نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از بازداشت یک دانشجوی تبعه جمهوری آذربایجان او را به جاسوسی متهم کرده‌اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از بازداشت یک دانشجوی تبعه جمهوری آذربایجان او را به جاسوسی متهم کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، منابع وابسته به سپاه پاسداران روز یکشنبه چهاردهم خرداد ماه با انتشار تصاویری از یک تبعه جمهوری آذربایجان با نام فرید صفرلی، وی را به جاسوسی متهم کردند.

این منابع ادعا کرده‌اند: وی در پوشش سفر برای جاسوسی به ایران اعزام شده بود.

بر اساس گزارش منابع جمهوری آذربایجان، فرید صفرلی، ۲۷ ساله و دانشجو در آلمان در اسفند ماه گذشته در ایران ناپدید شد.

بنابر گزارش منابع آذربایجانی، صفرلی در شهر جنا در آلمان با یک دختر ایرانی که برای یک دوره آموزشی پزشکی در دانشگاه این شهر حضور داشت، آشنا شده و بعد از دوره، این دختر ایرانی به کشور باز می‌گردد و قرار می‌شود که آنها در استانبول ملاقات کنند.

بنابر اظهارات مادر صفرلی، دختر ایرانی به بهانه عدم اخذ ویزای ترکیه از او می‌خواهد در ایران دیدار کنند. این در حالی است که ایرانیان برای سفر به استانبول نیاز به اخذ ویزا ندارند.

از سویی دیگر، برخی منابع نزدیک به جمهوری آذربایجان، بازداشت صفرلی را در ادامه تنش تهران باکو عنوان کرده‌اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه ۱۳ خردادماه، پس از ارسال نامه‌ای اعتراضی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره بازداشت یک دانشجوی تبعه جمهوری آذربایجان در ایران، با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان این کشور هشدار داد از «سفرهای غیرضروری» به ایران خودداری کنند و در صورت سفر نیز «نهایت احتیاط» را به‌کار ببرند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، روز جمعه بازداشت فرید صفرلی، که اسفند سال گذشته از آلمان به ایران سفر کرده بود را تایید کرد و خواستار پاسخگویی مقام‌های ایرانی در مورد این «ربایش» شد.

خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان می‌گویند فرید صفرلی «با اتهام واهی جاسوسی» بازداشت شده است تا بدین طریق، «با ایرانی‌های وابسته به حکومت ایران که در باکو بازداشت شده‌اند معاوضه شود».

جمهوری آذربایجان در ماه ژانویه سال گذشته و به دنبال حمله یک فرد مسلح به سفارتخانه‌اش در تهران، آن را تعطیل کرد. باکو مدعی است سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی پشت این حمله بوده است. اما تهران این موضوع را رد می کند.

جمهوری آذربایجان سال گذشته پنج شهروند خود را به اتهام جاسوسی برای تهران و ١٧ نفر دیگر را به اتهام عضویت‌ آنها در “یک گروه مسلح غیرقانونی ایجادشده از سوی جمهوری اسلامی” دستگیر کرد.