/

مزاحمت قایق‌های تندرو سپاه برای یک کشتی در تنگه هرمز؛ دخالت نیروی دریایی آمریکا و انگلیس

قایق‌های تندرو سپاه دیروز یک کشتی تجاری در تنگه هرمز را تعقیب و به آن نزدیک شدند که پس از مداخله نیروی دریایی ایالات متحده و بریتانیا، این کشتی باری توانست بدون مشکل تنگه هرمز را ترک کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

قایق‌های تندرو سپاه دیروز یک کشتی تجاری در تنگه هرمز را تعقیب و به آن نزدیک شدند که پس از مداخله نیروی دریایی ایالات متحده و بریتانیا، این کشتی باری توانست بدون مشکل تنگه هرمز را ترک کند.

به گزارش فرانیوز، بنا بر گزارش ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در خلیج‌فارس مستقر است، یک کشتی تجاری که حوالی ساعت ۵ عصر دیروز ۱۴ خرداد و هنگامی که از تنگه هرمز عبور می‌کرد، به‌خاطر نزدیک شدن قایق‌های تندرو درخواست کمک کرده بود.

در این درخواست کمک گفته شده بود که سه قایق تندرو با پرسنل مسلح به آنها نزدیک شده و در حال تعقیب این کشتی تجاری از فاصله نزدیک هستند. در این گزارش این سه شناور متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران ارزیابی شده است.

تصویری که صفحه توییتر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده از این ماجرا منتشر کرده نشان می‌دهد که سه قایق تندرو در فاصله بسیار نزدیک به یک کشتی باربری قرار دارند و در حال مانور در اطراف این کشتی هستند.

در این بیانیه آمده است که ناوشکن یواس‌اس مک فال نیروی دریایی آمریکا و همچنین ناوچه اچ‌ام‌اس لنکستر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا که در منطقه حضور داشتند هر دو پس از دریافت درخواست کمک این کشتی تجاری، به آن پاسخ دادند. ناوچه بریتانیایی یک هلی‌کوپتر و ناوشکن یواس‌اس مک فال یک هواپیمای گشت دریایی را به محل حرکت این کشتی اعزام کردند.

گفته شده که ناوشکن آمریکایی و یک ناوچه بریتانیایی به همراه حمایت هوایی تا یک ساعت در عملیات بودند تا اینکه قایق‌های تندروی ایرانی بدون هرگونه برخورد، تعقیب کشتی تجاری را پایان دادند.

در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به نام کشتی تجاری که قایق‌های تندروی سپاه پاسداران برای آن ایجاد «مزاحمت» کرده‌اند اشاره نشده است اما داده‌های شرکت مارین ترافیک حاکی از آن است که این کشتی تجاری، یک «کشتی فله‌بر با پرچم جزایر مارشال» بوده که در زمان حادثه و حین عبور از تنگه به طور نامنظم مسیر خود را تغییر داده است.

سپاه پاسداران در نیمه اول اردیبهشت دو نفتکش را در تنگه هرمز و دریای عمان با مداخله قایق‌های تندرو به داخل مرز آبی ایران هدایت و توقیف کرد. پس از آن ایالات متحده اعلام کرد که با هدف جلوگیری از به خطر افتادن کشتی‌رانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز توسط قدرت‌های منطقه موقعیت دفاعی خود در خلیج‌فارس را تقویت خواهد کرد.

به گفته نیروی دریایی ایالات متحده، حکومت ایران در طی دو سال گذشته به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی حمله و یا در تردد آنها اخلال به وجود آورده است.