واکنش کاوه مدنی به ادعای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه: دروغ ممنوع؛ تصاویر ماهواره ای بیانگر خشک شدن دریاچه است

رئیس اندیشکده آب در سازمان ملل در واکنش به ادعای مقامات دولتی جمهوری اسلامی در خصوص بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، با انتشار تصاویری ماهواره‌ای از این دریاچه درباره خشک شدن تدریجی آن هشدار داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

رئیس اندیشکده آب در سازمان ملل در واکنش به ادعای مقامات دولتی جمهوری اسلامی در خصوص بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، با انتشار تصاویری ماهواره‌ای از این دریاچه درباره خشک شدن تدریجی آن هشدار داد.

به گزارش فرانیوز، کاوه معدنی در پی آنکه چند مقام دولتی در هفته‌های اخیر وضعیت دریاچه ارومیه را “رضایت‌بخش” اعلام کرده‌اند، با انتشار تصاویری در توییتر به این ادعاها واکنش نشان داد.

این تصاویر ماهواره‌ای وضعیت دریاچه را در زمان مشابه (اردیبشهت) در پنج سال متوالی (۱۴۰۲-۱۳۹۸) نشان می‌دهد و بیانگر روند و سرعت خشک شدن دریاچه در طول این سالهاست.

آقای مدنی در این توئیت با استفاده از هشتگ دروغ ممنوع بر ارائه اطلاعات نادرست از منابع جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

انتشار این تصاویر در حالی صورت گرفته که حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران، اواخر اردیبهشت ماه با انتشار تصاویر ماهواره‌ای در توئیتر مدعی شد اجرای پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، مشکل میزان ورودی آب به آن را تا حد قابل توجهی حل کرده است.

از سویی دیگر، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، اواسط اردیبهشت ماه اقدامات انجام شده برای نجات دریاچه ارومیه را رضایت‌بخش دانسته بود.

همزمان رضا کیانیان، ‌بازیگر سینما با اعتراض به گم شدن سه میلیون دلار کمک ژاپن به احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته گفت: نمیدانم پول کمک به دریاچه ارومیه کجا رفت؟

آقای کیانیان با اشاره به کمپینی که خودش راه‌اندازی کرده نوشت: من کمپینی راه انداختم به اسم “من دریاچه ارومیه هستم”. قرار بود یک میلیون امضا جمع شود و از سازمان ملل درخواست کمک کنیم برای احیای دریاچه ارومیه سه ماه وقت گذاشتم با کمک شما مردم یک میلیون و هشتصد هزار رای جمع کردم و آن را به سازمان ملل تقدیم کردم.

وی افزود: سازمان ملل بعد از مدتی از طریق ژاپن سه میلیون دلار به ایران کمک کرد تا دریاچه ارومیه را احیا کنیم اما هنوز بعد از این همه سال نمیدانم این پول کجا رفته؟ دریاچه ارومیه هم همچنان خشک باقی مانده است…