برگزاری تظاهرات شبانه مردم «آبدانان» در اعتراض به مرگ یک جوان معترض

تعدادی از شهروندان در آبدانان استان ایلام شب گذشته و پس از مراسم هفتم یکی از معترضین این شهر با نام بامشاد سلیمان‌خانی، در اعتراض به مرگ مشکوک این دانشجو به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

تعدادی از شهروندان در آبدانان استان ایلام شب گذشته و پس از مراسم هفتم یکی از معترضین این شهر با نام بامشاد سلیمان‌خانی، در اعتراض به مرگ مشکوک این دانشجو به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

به گزارش فرانیوز، برخی رسانه‌های محلی و فعالان حقوق بشر می‌گویند بامشاد سلیمان‌خانی، ۲۱ساله پس از احضار به نهادهای امنیتی با علایم مسمومیت به خانه بازگشت و در پی وخامت حالش در بیمارستان به کما رفت و نهایتاً جان باخت.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی معترضان در جریان تظاهرات پنج شنبه شب شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «سید علی بی‌ریشه، خیزش تموم نمی‌شه» و «جمهوری بچه‌کش، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»  سر داده و با روشن‌کردن آتش برخی خیابان‌های شهر را مسدود کردند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز تصاویری از اعتراضات شب گذشته مردم آبدانان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و در برخی از تصاویر صدای شلیک گلوله نیز به گوش می‌رسد و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از مردم معترض این شهر در جریان تظاهرات شامگاه دیشب مورد اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای  نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و به شدت زخمی شده‌اند.

ویدئوهایی که پیش از آغاز تظاهرات شامگاه پنج‌شنبه آبدانان منتشر شده است نشان می‌دهد که جمع گسترده‌ای از مردم و جوانان روز پنج‌شنبه در مراسم هفتم بامشاد سلیمان‌خانی در آرامستان آبدانان شرکت کرده بودند.

همچنین به دنبال فراخوان کنشگران کرد، روز پنج‌شنبه ١١ خرداد کسبە و بازار این شهر نیز در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی اعتصاب کردند.

افزایش موارد مرگ‌ها، مدت کوتاهی پس از آزادی، این پرسش را مطرح کرده که بر معترضان در زندان چه گذشته است. این در حالی است که در بسیاری از موارد منابع حکومتی، دلیل مرگ این معترضان آزاد شده را به «خودکشی» عنوان می‌کنند.

در خصوص بامشاد سلیمان‌خانی نیز عمران علی‌محمدی رئیس‌کل دادگستری استان ایلام مدعی شد که این جوان ۲۱ساله آبدانانی که در شهرستان دهلران اقامت داشته و بنا بر انگیزه شخصی اقدام به خودکشی کرده است.