/

کیوسک امروز؛ شایعات بنزینی و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان/ رییس دستگاه قضا خواهان سرکوب بیشتر در مسئله حجاب شد/ سهم سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن از درآمد/ قاچاق؛ ابرفساد ۱۰۰ ساله ایران/ شلاق زدن زنان به بهانه حجاب

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه نهم خرداد ماه به مباحثی درباره قیمت بنزین، لایحه عفاف و حجاب، افزایش بی‌سابقه اجاره‌بهای مسکن، قاچاق و مجازات شلاق برای بی‌حجابی پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه نهم خرداد ماه به مباحثی درباره قیمت بنزین، لایحه عفاف و حجاب، افزایش بی‌سابقه اجاره‌بهای مسکن، قاچاق و مجازات شلاق برای بی‌حجابی پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

شایعات بنزینی، نشانه‌ای از بی‌اعتمادی مردم به مسئولان

روزنامه مردم‌سالاری با بیان اینکه سهمیه‌بندی‌ و‌ سه‌نرخی‌ شدن‌ بنزین‌ دوباره‌ تکذیب‌ شد، نوشت: تغییر در ســهمیه بندی بنزین، کــه به معنی تغییر قیمت بنزین مصرفی هم هســت، یکبار دیگر در روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای منتشر شــده و مردم را نگران ساخت.

این روزنامه با اشاره به اینکه این موضوع بارها و بارها در طول دو ســال گذشته از سوی مقامات مختلف تکذیب شده، به جو بی‌اعتمادی مردم نسبت به حکومت اشاره کرد و افزود: گویا این سخنان هیچوقت باعث اطمینان خاطر مردم نشده است. 

مردم‌سالاری با اشاره به ســخنان اخیر مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نوشت؛ از آخرین باری که چنین شایعه‌ای مــردم را نگران کرد تنهــا دو ماه می گذرد. اینکه دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد، نشان داد که تا چه اندازه وعده‌های مسئولان برای مردم بی‌اعتبار است!

اژه‌ای: علاج ناهنجاری های اجتماعی با قوه قهریه!

روزنامه اطلاعات نیز گزارشی درباره مواضع رئیس دستگاه قضاییه در خصوص حجاب منتشر کرده که به آن می‌پردازیم؛

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا با اعلام مواضع خود درباره طرح موسوم به عفاف و حجاب گفت: در اصل این مقوله که باید ناهنجارى‌هاى اجتماعى را با منطق، گفتگو، استدلال و بهره گیرى از ادبیات و راهکار‌هاى فرهنگى و آنجایى که لازم اســـت با قوه قهریه، علاج کرد، تردیدى وجود ندارد.

او اضافه کرد: امروز بســـیارى از مردم متدین و شـــهید داده براى انقلاب و نظـــام، بحق نســـبت بـــه برخى از ناهنجارى‌هاى اجتماعى از جمله مقوله عفاف و حجاب، دغدغه و توقع دارند؛ ما به شدت از این موضوع استقبال مى کنیم.

اژه‌ای در حالی راه مقابله با عدم رعایت حجاب مدنظر جمهوری اسلامی را گفتگو و استدلال خوانده است که تاکنون هزاران تن از جوانان ایران به بهانه عدم رعایت حجاب با بازداشت، شکنجه و حتی احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند و کسب و کار صدها تن از فعالان اصناف مختلف در همین رابطه مختل شده است.

سهم نزدیک به ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن از درآمد ماهانه

روزنامه اقتصاد پویا در گزارشی به سهم بالای مبالغ اجاره‌بهای مسکن از درآمد مردم ایران پرداخته است.

آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهند ساکنان استان تهران تقریبا ۴۸ درصد درآمد خود را صرف هزینه مسکن می‌کنند.

سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی از نگاه وزارت راه وشهرسازی در آخرین آماری که توسط این وزارتخانه در سال ۹۸ منتشر شده از سهم ۳۶ درصدی مسکن در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی در آن سال حکایت دارد.

نگاهی اجمالی به این آمار حاکی از وضعیت سرسام‌آور هزینه‌های اجاره مسکن و سهم چشمگیر آن از درآمدهای مردم است که در کنار تورم افسارگسیخته و افزایش روزانه نرخ کالا و خدمات، توانی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه باقی نگذاشته است.

قاچاق ابرفساد ۱۰۰ ساله ایران

روزنامه افکار در مطلبی تحت عنوان “قاچاق ابرفساد ۱۰۰ ساله ایران” به این مقوله پرداخته است.

مصطفی پورکاظم‌شایسته، معاون امور حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یخنانی تصریح کرده است: متأســفانه در ۴۲ سال گذشته کشــور ما گرفتار ابرفساد قاچاق بوده که در ۱۰۰ ســال اخیر بی‌سابقه است.

پورکاظم شایســته خاطرنشان کرد: ۹۶ ســال است که جرم  قاچاق در کشــور ما جز مواد مجرمانه اســت و مبارزه با قاچاق به عنوان ابرفســاد ۱۰۰ ساله یک ضرورت انکارناپذیر است.

معاون حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حالی از معضل قاچاق به عنوان ابرفساد ۱۰۰ ساله ایران نام می‌برد که بنابر اسناد موجود، سپاه پاسداران یکی از کارتل‌های اصلی انواع قاچاق در خاورمیانه و حتی جهان است.

شلاق زدن زنان به بهانه حجاب نتیجه عکس خواهد داشت

روزنامه شرق به مجادلات نمایندگان مجلس و منتقدان حکومتی لایحه “عفاف و حجاب” پرداخته است.

این روزنامه نوشته است: به نظر می‌رسد لایحه عفاف و حجابی که قوه قضائیه به دولت و دولت به مجلس فرستاده است، به محل مناقشه برخی تبدیل شده است!

مسئله‌ای که برخی معتقدند بیش از حد نسبت به آن حساسیت ایجاد شده و نباید بیشتر از موارد مهم دیگر به آن پرداخت؛ اما برخی مخالفان داخل و خارج مجلس اصرار دارند که مجازات‌های تعیین‌شده در این لایحه بازدارنده نیست و دولت باید لایحه را پس گرفته و به قوه قضائیه برگرداند تا تشدید مجازات اعمال شود.

تا جایی که به عنوان مثال، محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در برنامه‌ای تلویزیونی پیشنهاد داده که «جریمه نقدی باید سنگین‌تر باشد؛ البته مجازات شلاق و محرومیت‌های اجتماعی در شرع و قانون مجازات اسلامی آمده است.»

سیاست‌های واپسگرایانه جمهوری اسلامی درباره حجاب آنگونه که پیش می‌رود، هدف و دستاوردی جز جامعه‌ای دوقطبی و ایجاد شکاف و رو در رو قرار دادن مردم با یکدیگر ندارد.