/

تصویب بستۀ تحریمی ۵۰ ساله اوکراین علیه ایران همسو با جهان برای منزوی کردن جمهوری اسلامی

پارلمان اوکراین روز دوشنبه هشتم خرداد اعلام کرد بستۀ تحریمی ۵۰ ساله علیه ایران را در واکنش به تأمین تسلیحاتی مسکو از سوی تهران، به اتفاق آرا به تصویب رسانده است.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

پارلمان اوکراین روز دوشنبه هشتم خرداد اعلام کرد بستۀ تحریمی ۵۰ ساله علیه ایران را در واکنش به تأمین تسلیحاتی مسکو از سوی تهران، به اتفاق آرا به تصویب رسانده است.

به گزارش فرانیوز، بر اساس بیانیه‌ای که روز دوشنبه روی وب‌سایت پارلمان اوکراین قرار گرفت، این بستۀ تحریمی «همگام و هم‌سو با اقدامات کل جهان متمدن در مسیر منزوی کردن کامل ایران» تصویب شد.

طرح پیشنهادی زلنسکی برای تحریم ۵۰ ساله جمهوری اسلامی ایران که اینک به تایید قانونگذاران اوکراین رسیده است، پیش‌تر در شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین تصویب شده بود. پیشنویس این طرح، ۲۷ مه در پارلمان به ثبت رسید.

اولکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین، دوشنبه این خبر را در کانال تلگرامی خود اعلام کرد و نوشت که ۳۲۸ قانونگذار اوکراینی از تحریم جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. گونچارنکو نوشت:‌ «پس از کمک ایران به روسیه و ارائه صدها پهپاد شاهد برای حمله به شهرهای ما، لازم است که مناسبات دیپلماتیک [میان تهران و کی‌یف] قطع شود. تحریم خوب است، اما کافی نیست.»

این تحریم‌های ۵۰ ساله مواردی همچون ممنوعیت انتقال فن‌آوری و سرمایه‌گذاری در ایران و یا شرکت‌های مرتبط با کشور، ارائه خدمات به سیستم‌های پرداختی و نقل‌وانتقال پول توسط شهروندان ایرانی، استفاده از حریم هوایی اوکراین توسط نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی، تجارت کالاهای نظامی و یا با کاربرد دوگانه و خروج سرمایه به مقصد ایران را شامل می‌شود.

تصویب این بستۀ تحریمی یک روز پس از آن صورت گرفت که نیروی هوایی و مقامات ارشد اوکراین اعلام کردند که پایتخت این کشور با پهپادهای ایرانی «شاهد»، آماج «سنگین‌ترین حملات پهپادی روسیه از آغاز جنگ تاکنون» قرار گرفته است.

حملات با پهپادهای مدل شاهد علیه اوکراین اخیراً به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. کی‌یف روز دوشنبه نیز برای شانزدهمین بار در یک ماه گذشته هدف حمله با پهپادهای ساخت ایران قرار گرفت.

جمهوری اسلامی متهم است در بیش از یک سالی که از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، در تأمین سلاح‌های مورد نیاز مسکو از جمله پهپادهای انتحاری شاهد که برای ویرانی زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی اوکراین به‌کار رفته، نقش داشته است.

پیشتر در اوایل روز دوشنبه فدیر ونیسلافسکی، نمایندۀ رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان این کشور، در مورد تصویب لایحه‌ای که وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران را در پی خواهد داشت ابراز اطمینان کرده بود.

او که از اعضا کمیتۀ دفاع، اطلاعات و امنیت ملی پارلمان اوکراین نیز به‌شمار می‌رود با حضور در تلویزیون ملی این کشور گفت: «این گام را باید زمانی برمی‌داشتیم که استفادۀ روسیه از پهپادهای ایرانی آغاز شد.»

نمایندۀ رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان همچنین تصریح کرد تأثیر تحریم‌های اوکراین بر حکومت ایران ممکن است «محدود باشد» اما به گفتۀ او «به مرور بر وضع تأسف‌بار رژیم جمهوری اسلامی» می‌افزاید و با پیامدهای «پیش‌بینی‌ناپذیر» همراه خواهد بود.

شنبه گذشته به ابتکار رئیس‌جمهور و پس از تصویب در شورای امنیت ملی اوکراین لایحه‌ای با عنوان «اعمال تحریم علیه حوزه‌های اقتصادی و محدودیت‌های ویژۀ دیگر بر ایران» در پارلمان این کشور ثبت شد. این لایحه برای تصویب نهایی باید به امضای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور، برسد.

دولت اوکراین حدود یک ماه پیش گام اول را در راستای وضع تحریم‌های گسترده و طولانی‌مدت علیه ایران برداشت تا به گفتۀ مقامات رسمی، تهران به دلیل حمایت تسلیحاتی از مسکو تنبیه شود.

پنجشنبه، چهارم خرداد، رئیس‌ جمهوری اوکراین از مردم ایران خواست برای اینکه «همدست» جنایت‌های روسیه نشوند و در تاریخ «در کنار شر»‌ قرار نگیرند، به تصمیم حکومت جمهوری اسلامی ایران در ارائه پهپاد به روسیه اعتراض کنند و بر آن اثر بگذارند.

در مقابل، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ، سخنان زلنسکی را «اشتباه» و با هدف دریافت کمک‌های بیشتر از غرب توصیف کرد.

پس از آخرین پیام رئیس‌جمهور اوکراین دربارۀ نقش ایران، دست‌کم ۱۳۰ پهپاد مدل شاهد طی سه شب گذشته به شهرهای اوکراینی پرتاب شد.