/

کیوسک امروز؛ مماشات جمهوری اسلامی با طالبان صدای رسانه‌های داخلی را نیز درآورد/ چه خبر از ایجاد یک میلیون شغل؟/ وضعیت قرمز سفره ایرانی‌ها/ خاک ایران در باغچه عرب ها!

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه هفتم خرداد ماه به گزارشاتی درباره مماشات جمهوری اسلامی مقابل طالبان، وعده‌های دروغین مسئولان درباره اشتغالزایی، کوچک شدن سفره ایرانی‌ها و افزایش صعودی نرخ بیکاری پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 17 دقیقه طول میکشد.

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه هفتم خرداد ماه به گزارشاتی درباره مماشات جمهوری اسلامی مقابل طالبان، وعده‌های دروغین مسئولان درباره اشتغالزایی، کوچک شدن سفره ایرانی‌ها و افزایش صعودی نرخ بیکاری پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

نکوهش سیاست مماشات جمهوری اسلامی مقابل طالبان توسط رسانه‌های داخلی

روزنامه ابرار در گزارشی به سرمقاله دیروز روزنامه جمهوری اسلامی پرداخت که از امیرعبداللهیان سوال کرده بود؛ اگر حاکمیت طالبان به رسمیت شناخته نمی‌شود، چرا سفارت را به آنان دادید؟

ابرارنوشت: با گذشت ۱۰ روز از اخطار رئیس جمهور رئیسی به حاکمان افغانستان در مورد حقابه ایران از هیرمند، هیات حاکمه خودخوانده طالبان که نزدیک دو سال است به صورت نامشروع بر افغانستان سلطه دارند در چند اقدام و سخن جداگانه پاسخ منفی به این اخطار داده‌اند.

رئیس الوزرای گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هیرمند آب ندارد و دادن حقابه به ایران امکان پذیر نیست. عباس استنکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه این گروه گفت: به کارشناسان ایرانی اجازه بازدید از سد کجکی را  نمی دهیم.

روزنامه ابرار با طرح پرسش‌هایی سیاست مماشات جمهوری اسلامی با طالبان را زیر سوال برده و عنوان می‌کند؛ شما که حاکمیت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسید، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل داده‌اید؟ چرا نمایندگان طالبان را به جلسات رسمی دعوت می کنید و با آنها تعامالت رسمی دارید؟ این تناقض آشکار در سیاست خارجی به هیچ وجه قابل قبول نیست. برداشت طالبان از این دوگانگی در گفتار و رفتار شما اینست که ایران را در موضع ضعف می‌پندارند.

در برابر طالبان منسجم و جدی عمل نکردیم

عبدالحمید طاهری رایزن پیشین جمهوری اسلامی در افغانستان در گفتگویی با روزنامه اعتماد درخصوص دیپلماسی ایران با طالبان می  گوید: احساس من این است که ما نه منسجم عمل کرده‌ایم و نه جدیت کافی به خرج داده‌ایم. یعنی ما سراغ این رفته‌ایم که خدماتی در اختیار این گروه قرار بدهیم تا در برابر آن طالبان مرزهای ما را ایمن نگه دارند و از حضور آنها به عنوان عامل خروج امریکا از کنار مرزهای‌مان استقبال کرده‌ایم.

او اضافه می کند: با آدم‌ها و حکمرانانی سر و کار داریم که به هیچ اصول و منطق دیپلماتیک و سیاسی پایبند نیستند و در چنین شرایطی باید با قاطعیت بیشتری برخورد کنیم. امروز دستگاه دیپلماسی ما بیشتر متوجه شده است که راهی غیر از این ندارد که فعالانه برخورد کند وگرنه مشکلات بسیار عدیده‌ای متوجه استان‌های محروم شرق کشور خواهد شد. مردم سیستان و بلوچستان نه تنها از بی‌آبی شدید رنج می‌برند، بلکه برای ادامه حیات هم با مشکل مواجه شده‌اند.

سرانجام ایجاد یک میلیون شغل چه شد؟

روزنامه اقتصادیامروزبا انتشار آمار اشتغال خالص سال گذشته ادعا کرد که فقط ۲۶۸ هزار شغل ایجاد شده است!

این روزنامه با این تیتر که خبری از یک میلیون شغل نبود! وعده‌های دروغین مسئولان درباره اشتغالزایی را زیر سوال برد.

وضعیت قرمز سفره ایرانی‌ها/سونامی سوءتغذیه در راه است!

بنابر گزارش اترک به نقل از خبرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مبسوط به بررسی ابعاد فقر در خانوارهای ایرانی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، هر چند سهم هزینه‌های خوراک در سبد هزینه‌ای خانوار ایرانی افزایش یافته است، اما بررسی ها نشان می‌دهد کالری دریافتی ایرانی‌ها روندی کاهشی را در یک دهه شاهد بوده است .

ایرانی‌ها در پی افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی و تورم لجام‌گسیخته، به نسبت یک دهه قبل، گوشت، مرغ، برنج، شیر و تخم‌مرغ کمتری مصرف می‌کنند و این زنگ خطر سونامی سوءتغذیه را در کشور به صدا درآورده است.

دستاوردی دیگر از سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی/ افزایش صعودی نرخ بیکاری

مرکز آمار ایران با انتشار گزارش سالانه اشتغال از افزایش نرخ بیکاری خبر داد.

به گزارش اقتصاد مردم، اطلاعات منتشــر شــده از ســوی مرکز آمار ایران در گزارش سالانه اشــتغال این مرکز نشان می دهد که با وجود ثبات نسبی نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ مشارکت مردان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

بنابر جداول مطرح شده از سوی مرکز آمار، نرخ  بیکاری در زمستان سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۴ درصد بوده که این نرخ در زمســتان ســال ۱۴۰۱ به بیش از ۹.۷ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش رسمی دولتی در حالی کاهش نرخ بیکاری تنها ۰۳٪ اعلام شده که افزایش بیکاری شمار بسیاری از جوانان تحصیلکرده در ایران می‌رود تا به بحرانی عظیم تبدیل شود.

خاک ایران در باغچه عرب ها

روزنامه آرمان امروز در ستون حرف حساب به موضوع قاچاق مواد طبیعی از کشور پرداخته است. به نوشته این روزنامه بعد از آنکه ســالها در مورد قاچــاق انواع کاالها و مایحتاج ضروری و غیرضــروری جامعه به داخل کشور هشدار داده می شود و در عین حال تمامی ترفندهای اتخاذ شــده نیز نتوانسته جلوی آن را بگیرد، چند وقتی است که اخباری از قاچاق انواع ذخایر طبیعی از ایران به کشورهای ثروتمند و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس منتشر می شود که در نوع خود قابل تامل است.

در چندین سال گذشته واردات کالاها آن هم به شــیوه غیررسمی آن قدر جذاب بود که فعالان اقتصادی در نشســت های گوناگون به دولتمردان از اقدامات ضربتی برای مبارزه با پدیده شوم قاچاق هشدار دادند؛ اما حاال نه تنها قاچاق محدوده حوزه واردات را غبارآلود کرده بلکه این روزها به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز صادرات کاالها هم در تله این فضا قرار گرفته اســت. سید رضی آقامیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تایید این مطلب می گوید: مدت ها می گذشت که صادرات قاچاقی کاالها هیچ توجیه اقتصادی نداشــت. اما اخیرا با مطرح شدن برقراری پیمان های ارزی دوباره سر و کله صادرات قاچاقی کاالها نمایان شده است.

یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی ما به کشور های عربی قاچاق و در باغچه های آن ها استفاده می شود. به عقیده علیرضا پاک فطرت عضو کمیســیون آموزش و تحقیقات مجلس، خام فروشــی ربــط زیادی به شرکت های دانش بنیان ندارد. بلکه سیاست های غلط دولت است که باعث خام فروشی شده است. وی تصریح کرد: مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی ما به کشور های عربی قاچاق و در باغچه های آن ها استفاده می شود.