جمهوری اسلامی ساخت تأسیسات جدید هسته‌ای در دل کوه را انکار می کند

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، انتشار گزارش‌هایی از ساخت تأسیسات جدید هسته‌ای در گوهای زاگرس را «اراجیف» خواند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، انتشار گزارش‌هایی از ساخت تأسیسات جدید هسته‌ای در گوهای زاگرس را «اراجیف» خواند.

به گزارش فرانیوز، محمد اسلامی امروز در جمع خبرنگاران انتشار این گزارش را «جوسازی و عملیات روانی» خواند که به گفته او از سوی «دشمن صهیونیستی» منتشر می‌شود.

«اسرائیل سال‌هاست این اراجیف را می‌گوید»، عبارتی ست که اسلامی در واکنش به این موضوع بیان کرده است.

او همچنین مدعی شد که «جمهوری اسلامی مطابق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و هر زمان بخواهد فعالیتی انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار و مطابق آن عمل می‌کند.»

روز دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای خبر داد که جمهوری اسلامی با حفر تونل‌های زیرزمینی عمیق در نزدیکی تأسیسات نطنز در حال احداث سایت هسته‌ای جدیدی است که از آسیب سلاح‌های پیشرفته ایالات متحده در امان باشد.

بر اساس گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرد، حفاری این تونل‌های زیرزمینی در دل رشته کوه‌های زاگرس در بخش مرکزی ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده است و این تونل‌های جدید در چنان عمقی واقع شده که «بعید است پیشرفته‌ترین بمب‌های آمریکایی نیز بتوانند به آن آسیب بزنند.»

به ادعای کارشناسان جدیدترین بمب‌های آمریکا از توان نفوذ به عمق ۶۰ متری زمین برخوردارند در حالی که حجم خاک‌برداری‌ها نشان می‌دهد ایران احتمالاً در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین به حفاری برای برنامه اتمی خود مشغول است.

هیچ مکانی غیر قابل دسترس نیست

از سوی دیگر زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل در واکنش به خبر آسوشیتدپرس عنوان کرد که پایگاه جدید هسته‌ای جمهوری اسلامی غیر قابل دسترس نیست و از حمله در امان نخواهد ماند.

به گفته مشاور امنیت ملی اسرائیل، با وجودی که این تأسیسات هسته‌ای در محلی در دست احداث قرار دارد که امکان هر حمله نظامی را با چالش مواجه می‌کند، باز هم راه‌حل‌هایی برای غلبه بر این چالش وجود دارد.

او افزود: «چیزی که می‌توان در این باره گفت این است که هیچ مکانی غیر قابل دسترس نیست.»

این مقام اسرائیلی گفته کشورش ترجیح می‌دهد برنامه اتمی ایران از راه توافق متوقف شود و نه با اقدام نظامی. اما در عین حال گفته اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که «اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای در ایران اجتناب‌ناپذیر است» به گفته او هر رهبر اسرائیلی از «حمایت کامل جامعه و دولت اسرائیل» برای انجام چنین اقدامی برخوردار است.

کاخ سفید نیز در واکنش به این گزارش، اعلام کرد که دولت آمریکا همچنان دیپلماسی را بهترین گزینه برای جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند، اما جو بایدن مشخصاً گفته است که هیچ گزینه‌ای را برای این منظور حذف نکرده است.