۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای فیلترینگ اینستاگرام با تغییر یک کد از بین رفت

روح‌الله مؤمن‌نسب، عضو سابق کارگروه تعین مصادیق مجرمانه، عنوان کرد که «۲۰۰ میلیارد تومان» برای فیلترینگ هوشمند هزینه شد که با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام فیلترینگ دور زده شد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

روح‌الله مؤمن‌نسب، عضو سابق کارگروه تعین مصادیق مجرمانه، عنوان کرد که «۲۰۰ میلیارد تومان» برای فیلترینگ هوشمند هزینه شد که با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام فیلترینگ دور زده شد.

به گزارش فرانیوز، مؤمن‌نسب که از حامیان طرح محدودسازی اینترنت است و اکنون دبیرکل گروهی موسوم به «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» است، همچنین عنوان کرد که «قاعدتاً و منطقاً باید اولویت با بستن محتوا باشد نه بستن پلتفرم‌ها، اما بدون همکاری شرکت اصلی چاره‌ای نیست.»

هر چند فیلترینگ سال‌هاست در کشور به صورت پلکانی رشد می‌کند، اما در شش‌ماهه اخیر و بعد از آغاز اعتراضات، فراگیری قابل توجهی یافت و اغلب پلتفرم‌های خارجی از سوی شورای‌عالی امنیت ملی با تأکید بر جلوگیری از «تشدید اعتراضات» مسدود شدند.

پس از شروع اعتراضات سراسری در روزهای پایانی تابستان سال گذشته، نخستین یکی از نخستین اقدامات از سوی حکومت برای کنترل روند اعتراضات، کاهش چشمگیر پهنای باند و حتی قطع سراسری اینترنت و فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام بود.

هر چند حکومت سعی کرد با معرفی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ایرانی جای نمونه‌های خارجی و مرسوم را پر کند اما این اقدام هم با استقبال روبرو نشد و ایرانیان با استفاده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن با این فیلترینگ مقابله می‌کنند.

وب‌سایت «top10vpn» که در زمینه امنیت و آزادی اینترنت فعالیت می‌کند در دی‌ماه گذشته با انتشار گزارشی خبر داد که تقاضا برای خدمات VPN  در ایران طی شهریور و خرداد بیش از ۳۰۰۰ درصد افزایش یافت؛ زیرا ایرانی‌ها به دنبال دورزدن محدودیت‌ها بودند.

در همان زمان نیز روزنامه همشهری که زیر نظر محافظه‌کاران تندرو اداره می‌شود در گزارشی، از فعالیت دست‌کم ۴۵ میلیون کاربر ایرانی در توییتر، تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ خبر داد که برای دسترسی به این پلتفرم‌ها به فیلترشکن نیاز دارند. این روزنامه می‌نویسد چنانچه ۲۰ درصد کاربران این پلتفرم‌ها ماهانه ۶۰ هزار تومان فیلترشکن بخرند، گردش مالی در این بخش ۵۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.

این محاسبه دست پایین آمار مشتریان فیلترشکن‌ها است، زیرا وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۲ اعلام کرده بود ۷۰ درصد ایرانی‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چنانچه این آمار در سال ۱۴۰۱ مبنای محاسبه قرار بگیرد، در آن صورت گردش مالی ماهانه مافیای فیلترشکن در ایران رقمی حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.