/

انتقاد مدیر سازمان حقوق بشر از عدم واکنش‌ قاطع جهانی به اعدام‌ها در ایران

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز جمعه در پی انتشار خبر اعدام سه متهم پرونده خانه اصفهان، جامعه جهانی را متهم کرد که به موج اعدام‌ها در ایران واکنش «قدرتمندانه» نداشته است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز جمعه در پی انتشار خبر اعدام سه متهم پرونده خانه اصفهان، جامعه جهانی را متهم کرد که به موج اعدام‌ها در ایران واکنش «قدرتمندانه» نداشته است.

به گزارش فرانیوز، او تاکید کرده است که این سه اعدام تازه باید «عواقب جدی برای رژیم ایران داشته باشد»، وگرنه جان بیش از صد معترض دیگر در خطر خواهد بود.

https://twitter.com/iranhr/status/1659449304321228800?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1659449304321228800%7Ctwgr%5Ec6fa445487717160ecde987a3ca25f0488b5238c%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.radiofarda.com%2Fa%2F32042577.html

سازمان حقوق بشر ایران پیش از این در ۲۳ اردیبهشت ماه از خطر اعدام قریب‌الوقوع ۲۲ زندانی ازجمله «شش زن و یک کودک‌همسر» در زندان‌های اصفهان نوشت. این سازمان با هشدار درباره تداوم موج کم‌سابقه اعدام‌ها به‌خصوص در مورد زنان، از جامعه بین‌الملل خواست تمام توانش را برای متوقف کردن ماشین کشتار در ایران به کار گیرد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به ادامه‌دار شدن «روند کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران» هشدار داده بود که اگر جامعه جهانی اقدامی جدی در راستای «توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی» انجام ندهد، صدها انسان در ماه‌های آینده قربانی این حکومت خواهند شد.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران، نهادهای حقوق بشری گزارش داده‌اند که بیش از صد معترض با اتهاماتی روبه‌رو هستند که می‌تواند حکم اعدام در پی داشته باشد.

گزارش شده صبح امروز ساکنان اکباتان و تهرانسر در واکنش به اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی شعار «مرگ بر حکومت جوان‌کش» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» سر دادند.

روز گذشته حامد اسماعیلیون دادخواه و مخالف سرشناس جمهوری اسلامی در مصاحبه با رادیو ایران‌اینترنشنال گفت که جمهوری اسلامی هر زمان که با خطر جدی مواجه می‌شود به قتل حکومتی اعدام روی می‌آورد اما با اعدام‌ها نمی‌تواند فضای دهه شصت را بر کشور حکمفرما کند.

به گفته این چهره سرشناس اپوزیسیون، جمهوری اسلامی سعی خواهد کرد با اعدام و رعب و وحشت از یک سو و مذاکره و توافق با کشورهای منطقه اروپا و آمریکای و منطقه در سوی دیگر موقعیت خود را حفظ کند اما آنچه در تحلیل‌ها نادیده گرفته می‌شود این است که مردم از «جمهوری اسلامی گذر کرده‌اند.»