احتمال خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در کرمانشاه

یک مقام مسئول در محیط‌ زیست کرمانشاه از احتمال خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در ماه‌های آینده  و تبدیل این مناطق به کانون گردو غبار، خبر داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

یک مقام مسئول در محیط‌ زیست کرمانشاه از احتمال خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر در ماه‌های آینده  و تبدیل این مناطق به کانون گردو غبار، خبر داد.

به گزارش فرانیوز، ثریا قربانی، سرپرست معاونت محیط زیست اداره طبیعی و تنوع زیستی اداره محیط زیست استان کرمانشاه روز ۲۸ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره وضعیت بحرانی تالاب هشیلان و سراب نیلوفر هشدار داد و گفت: وجود چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز از جمله مهم‌ترین عوامل در احتمال خشک شدن این دو اکوسیستم بسیار مهم استان کرمانشاه هستند.

به گفته قربانی، باوجود بارندگی‌های خوب امسال، چون این بارندگی‌ها به صورت برف نبوده که به سفره‌های زیرزمینی و سرچشمه آن نفوذ کند، منبع تغذیه آب تالاب زیاد مناسب نیست و تالاب هشیلان در معرض خشک شدن قرار دارد.

او ادامه داد: علاوه بر اینکه در اطراف تالاب، چاه‌های مجاز زیادی هست، چندین حلقه چاه غیر مجاز هم حفر شده است که باعث می‌شود آب تالاب از طریق زه‌کش به سمت چاه‌های اطراف نفوذ کند.

این مقام مسئول همچنین هشدار داد که اگر «حق‌آبه» هشیلان از سد «گاوشان» تامین نشود، این تالاب با خشکسالی زودهنگام در دو سه ماه آینده روبرو می‌شود و گفت: در استان کمبود منابع آبی وجود دارد و اولویت، تامین آب شرب مردم است. بنابراین به ناچار برای جلوگیری از از تنش آبی برای هم‌استانی‌ها متاسفانه آب تالاب کم شده است.

هفته گذشته عادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست خوزستان هم درباره وضعیت بحرانی تالاب هورالعظیم در تابستان هشدار داده و گفته بود اگر حق‌آبه تالاب رهاسازی نشود این منطقه درگیر آتش‌سوزی‌ها، مرگ و میر آبزیان و حیوانات، گرد و غبار و دیگر تنش‌ها می‌شود.

به گفته او، منشا یکی از مشکلات متعددی که درباره آبگیری تالاب هورالعظیم وجود دارد به حق‌آبه آن برمی‌گردد که وزارت نیرو آن را تامین نکرده است.

مولا با اشاره به دور زدن قانون از سوی وزارت نیرو گفته بود بر اساس قوانین پس از تامین آب شرب، تامین حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها در اولویت دوم قرار دارد اما اکنون اولویت دوم به آب کشاورزی داده شده است.

تالاب هشیلان کرمانشاه نیز با مشکلاتی مشابه هورالعظیم دست و پنجه نرم می‌کند و تامین نشدن حق‌آبه آن در سال گذشته، باعث شد حتی در فصل زمستان هم همچنان خشک بماند.

مسئولان محیط‌زیست هشدار داده‌اند تداوم این روند، هشیلان را به سمت خشک شدن کامل می‌برد و در آینده این تالاب ۴۵۰ هکتاری را به یکی از کانون‌های ریزگرد در استان کرمانشاه تبدیل می‌کند.

تالابی که یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی در منطقه غرب و مامن پرندگان بومی و چندین گونه پرنده مهاجر است که از عرض‌های شمالی و در فصل پاییز به این تالاب مهاجرت می‌کنند.