/

ادامه احضار وکلا به دادسرای اوین؛ تسویه حساب قوه قضاییه جمهوری اسلامی با وکلای مستقل

طی روزهای اخیر موجی از احضار وکلای دادگستری که وکالت معترضان بازداشتی را پذیرفته و یا در حوزه حقوق بشر فعالیت داشته‌اند روی داده که به تسویه حساب قوه قضاییه با وکلای مستقل تعبیر شده است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

طی روزهای اخیر موجی از احضار وکلای دادگستری که وکالت معترضان بازداشتی را پذیرفته و یا در حوزه حقوق بشر فعالیت داشته‌اند روی داده که به تسویه حساب قوه قضاییه با وکلای مستقل تعبیر شده است.

به گزارش فرانیوز، در چند روز گذشته آمارهای مختلفی از احضار وکلا به دادسرا منتشر شده و برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نام ۱۷۰ وکیل را در لیستی قرار داده که اتهام آنها «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت» عنوان شده است.

روز گذشته گزارش‌هایی از احضار دست‌کم ۲۷ وکیل از شهرهای مختلف ایران به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین منتشر شد.

علی مجتهدزاده، ثمین چراغی، حسن یونسی، محمدعلی کامفیروزی، ابوالفضل حمزه، محمدهادی جعفرپور (شیراز)، سعید آینه‌روند (همدان)، سارا حمزه‌زاده و میترا ایزدی‌فر (مشهد) از جمله وکلای احضار شده به دادسرای اوین هستند.

پس از آن نیز هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز خبر داد که توتیا پرتوی آملی، یاشار کاظمی، شایان زادگان و فروغ شیخ‌الاسلامی، امیرحسین غفاریان و محمد لواسانی هم به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده‌اند.

ریاست شعبه ۷ دادسرای اوین، برعهده «بهروز حسنی اعتماد» است. بهروز حسنی اعتماد، پیش‌تر به‌عنوان نماینده دادستان، در دادگاه «محسن شکاری» حاضر شده بود.

همچنین او به‌عنوان نماینده دادستان، در دادگاه‌های «جمشید شارمهد» و «میلاد حاتم‌آبادی» حضور داشته است. در کیفرخواست هر دو این افراد، اتهام «فساد فی‌الارض» دیده می‌شود و نماینده دادستان برای آن‌ها درخواست اشد مجازات کرده بود.

در همین زمینه علی مجتهدزاده، وکیل احضار شده به روزنامه «اعتماد» گفته «برخی از دوستان وکیل، اخیراً احضار شده‌اند که هنوز پرونده قبلی آن‌ها جریان دارد و هنوز بسیاری از آن‌ها گوشی‌های موبایل خود را تحویل نگرفته‌اند.»

او افزود: «احضاریه من ۲۱ اردیبهشت به دستم رسید؛ برخی از دوستان ۲۲ اردیبهشت و برخی دیگر ۲۳ اردیبهشت این احضاریه را دریافت کرده‌اند. هرچند نمی‌توان تعداد دقیق احضارها را تخمین زد اما بر اساس برخی روایت‌ها ۲۰ نفر از وکلای سراسر کشور و بر اساس برخی دیگر از روایت‌ها بیش از ۲۰ نفر احضار شده‌اند.»

میترا ایزدی‌فر، دیگر وکیل دادگستری که از مشهد به دادسرای اوین احضار شده، به «اعتماد» گفت: «موضوع اصلی احضار من که ۲۰ اردیبهشت‌ماه به دستم رسیده به انتشار توییت‌ها و فعالیت‌های قبلی حقوقی‌ام باز می‌گردد. اما عجیب اینجاست، به‌رغم اینکه محل کار، زندگی و فعالیت‌های من مشهد است، همراه با سایر وکلا در استان‌های گوناگون به دادسرای امنیتی شهر تهران احضار شده‌ام، و باید ۹ صبح اول خرداد ۱۴۰۲ در دادسرای شعبه ۷ حاضر شوم.»

وکلای احضار شده باید صبح روز ۱ خرداد خود را به دادسرای شعبه ۷ تهران معرفی کنند. در برگه احضاریه آنان عنوان شده در صورتی که در زمان یاد شده حاضر نباشند، حکم جلب آن‌ها صادر شده و دستگیر خواهند شد.