تشویق مردم به فرزندآوری از جیب دیگران با اخذ هزینه از مشترکان پرمصرف آب

اجرایی‌شدن یکی از مصوبات مجلس جمهوری اسلامی که راه را برای تشویق فرزندآوری از جیب شهروندان دیگر بازکرده، با واکنش‌های فراوانی روبرو شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

اجرایی‌شدن یکی از مصوبات مجلس جمهوری اسلامی که راه را برای تشویق فرزندآوری از جیب شهروندان دیگر بازکرده، با واکنش‌های فراوانی روبرو شده است.

به گزارش فرانیوز، تعدادی از شهروندان با همرسانی قبوض آب خود در شبکه‌های اجتماعی و نشان دادن اضافه‌شدن یک‌بند به این قبوض با عنوان طرح جوانی جمعیت، از اینکه آنها باید هزینه‌های فرزندآوری دیگران را متقبل شوند انتقاد کردند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مجلس جمهوری اسلامی در اقدامی عجیب وزارت نیرو را مکلف کرده تا از تمامی مشترکانی که بیشتر از الگوی مصوب آب مصرف کنند، عوارضی برای کمک به جوانی جمعیت و فرزند دار شدن دیگران اخذ کرده و مبالغ دریافتی را به حساب خزانه‌داری کل واریز کند تا صرف تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری بیشتر شود.

آزاده مختاری یکی از روزنامه‌نگاران داخل ایران با انتشار توییتی در همین مورد عنوان کرد: «چرا هزینه فرزندآوری دیگران را باید مشترکان پرمصرف آب بدهند؟ ضمن اینکه با پولی که از مشترکان پرمصرف آب دریافت می‌کنید چه امکاناتی در اختیار فرزندآور قرار می‌گیرد؟ یکی فرزند می‌آورد بعد شما از یکی دیگر جایزه فرزندآوری آن یکی را می‌گیرید؟»

روزنامه اطلاعات نیز در گزارشی با عنوان «خرج که از کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود» به این موضوع پرداخت و نوشت: قوه مقننه وانمود می‌کند منابع مالی فرزندآوری خانواده‌ها را در بودجه دولت تأمین کرده است، ولی دولت را مُقَیّد کرده هزینه کمک به جوانی جمعیت را از خانواده‌هایی بگیرد که هیچ مسئولیتی در مورد فرزندآوری دیگران ندارند. این نوع قانون‌گذاری که ضایع کننده حقوق عموم مردم و بر خلاف موازین شرعی است.

این روزنامه در ادامه نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر واقعاً دغدغه جوانی جمعیت کشور را دارند، باید قوانین کشور را در مسیر تسهیل ازدواج جوانان، حمایت یارانه‌ای از خانواده‌های پرجمعیت و کاهش هزینه‌های معیشتی مردم تغییر دهند، نه اینکه با بالابردن مخارج زندگی عامه مردم، ژست حامی فرزندآوری به خود گرفته و مخارج افزایش عائله یک گروه را از جیب گروهی دیگر تأمین کنند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد تا برای سال ۱۴۰۱ اجرایی شود که مبلغ ۱۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب آب از مشترکانی که بالای الگوهای تعیین شده مصرف دارند، بر اساس این قانون اخذ خواهد شد و هم‌اکنون در قبض آب مشترکان پرمصرف درج شده است.