/

پخش مجدد «اعترافات اجباری» متهمان پرونده خانه اصفهان/ اصرار دادستان بر اجرای حکم اعدام

شبکه اصفهان صدا و سیمای جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه بار دیگر اقدام به پخش صحنه‌هایی از «اعترافات اجباری» صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی کرد که پیشتر ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه و تلویزیون سراسری نیز آن را پنج‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت پخش کرده بودند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

شبکه اصفهان صدا و سیمای جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه بار دیگر اقدام به پخش صحنه‌هایی از «اعترافات اجباری» صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی کرد که پیشتر ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه و تلویزیون سراسری نیز آن را پنج‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت پخش کرده بودند.

به گزارش فرانیوز، همزمان با پخش مجدد «اعترافات اجباری» صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، متهمان پرونده «خانه اصفهان»، خانواده آنان با ابراز نگرانی از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام، بر «فقدان سند، فیلم و تصویر» در این پرونده تاکید کردند.

این خانواده‌ها همچنین اطلاع دادند که در کمیسیون عفو به آنها گفته‌ شده دیگر مراجعه نکنید چون دادستان اصفهان خواهان اعدام این سه معترض است.

همزمان سمیه کاظمی، خواهر مجید کاظمی معترضی که در پرونده محله «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شده در مصاحبه با سایت خبری روزنامه شرق، تایید کرد که او و همه اعضای خانواده‌اش اجازه یافته‌اند روز یک‌شنبه با مجید کاظمی در زندان مرکزی اصفهان ملاقات کنند.

خواهر مجید کاظمی با تاکید براینکه «مطالبه ما ارائه مستنداتی است که نشان دهد برادر من در ساعتی که قتل اتفاق افتاده، آنجا حضور داشته است»، افزود: «تنها مستندات این پرونده، نقل قول‌های دیگران است که یکی می‌گوید من از فلانی شنیدم که مجید بود و دیگری می‌گوید که بهمانی به ما گفت که مجید اینجاست.»

پیشتر نیز مرکز مشاوره حقوقی دادبان تاکید کرده بود که این سه معترض اصفهانی در حالی به اعدام محکوم شده‌اند که حتی در اعترافات اجباری پخش شده از تلویزیون جمهوری اسلامی نیز اتهام دخالت در کشته شدن دو بسیجی و یک نیروی یگان ویژه در اصفهان را نپذیرفته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز جمعه گذشته در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه این سه معترض از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌‌اند و وادار به «اعترافات اجباری» شده‌اند، گفت که «محاکمه برگزار شده برای آنها به شدت ناعادلانه بوده است»، و در پی اقدام دیوان عالی کشور در «تایید حکم»، آنها «در معرض خطر قریب الوقوع اعدام» قرار دارند.

اما هم‌زمان با اوج گرفتن موج اعدام‌ها در ایران در هفته‌های اخیر، خانواده‌های زندانیان متهم به انجام جرایم مرتبط با مواد مخدر که به اعدام محکوم شده‌اند، مقابل ساختمان قوه قضاییه در خیابان کشاورز تجمع کردند و خواستار توقف اجرای احکام مجازات مرگ شدند.

این تجمع در حالی برگزار شد که رییس کل دادگستری استان هرمزگان روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، از اجرای حکم اعدام پنج نفر در این استان به اتهام «شرارت و قاچاق مسلحانه مواد مخدر» خبر داد.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد بامداد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ ماه، محمد پایدار و پیمان اکبری بیرگانی، دو زندانی با اتهامات مواد مخدر، در زندان مرکزی خرم‌آباد اعدام شدند.

به‌گزارش وب‌سایت هرانا روز شنبه نیز شش زندانی با اتهام مواد مخدر در زندان کرمان اعدام شدند.