به دنبال افتتاح پایگاه جدید هوایی سپاه در زاهدان؛ احتمال رویارویی قریب‌الوقوع سپاه و ایالات متحده در دریای عمان

سلسله اقدامات تحریک‌آمیز سپاه پاسداران در توقیف نفتکش‌های خارجی در آب‌های بین‌المللی تنگه هرمز و دریای عمان، احتمال واکنش ایالات متحده و اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی و رویارویی نیروی دریایی آمریکا و سپاه را با افتتاح یک پایگاه هوایی جدید در زاهدان، افزایش داده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

سلسله اقدامات تحریک‌آمیز سپاه پاسداران در توقیف نفتکش‌های خارجی در آب‌های بین‌المللی تنگه هرمز و دریای عمان، احتمال واکنش ایالات متحده و اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی و رویارویی نیروی دریایی آمریکا و سپاه را با افتتاح یک پایگاه هوایی جدید در زاهدان، افزایش داده است.

به گزارش فرانیوز، افتتاح یک پایگاه جدید هوایی سپاه در زاهدان و نزدیکی دریای عمان در هفته گذشته نشان می‌دهد که رویکرد جدید جمهوری اسلامی در افزایش تمرکز سپاه در دریای عمان اقدامی تاکتیکی نبوده بلکه به نظر می‌رسد اهدافی راهبردی را پیگیری می‌کند.

این پایگاه که با قابلیت فرود و برخاست پهپاد و انواع بالگردهای هجومی و رزمی را دارد در ۲۰ اردیبهشت‌ماه افتتاح شد.

محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره اهداف ساخت و ایجاد این پایگاه اعلام کرد که با بهره‌برداری از این پایگاه، ناوگان بالگردی نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور برای مأموریت‌های بزرگ امنیتی – دفاعی، امداد و نجات، پشتیبانی تقویت و تجهیز شده است

به گفته او این پایگاه میزبان انواع بالگردها در کلاس‌های مختلف و هواپیماهای بدون سرنشین خواهد بود.

این در حالی است که سه روز بعد از افتتاح این پایگاه هوایی و به دنبال توقیف دو نفتکش توسط سپاه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد که ایالات متحده موقعیت دفاعی خود در خلیج‌فارس را تقویت خواهد کرد.

جان کربی گفت: «ایالات متحده به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه نخواهد داد که آزادی کشتیرانی از طریق آبراه‌های خاورمیانه از جمله تنگه هرمز را به خطر بیندازند.» هیچ توجیهی برای اقدامات حکومت ایران برای مداخله، آزار و اذیت یا حمله به کشتی‌های تجاری وجود ندارد.

نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای هشدار داد در پی اقدام‌های ایران در توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس در حال همکاری با شرکای منطقه‌ای است تا گشت‌زنی کشتی‌ها و هواپیماهای خود را در اطراف تنگه هرمز افزایش دهند.

پیش‌تر و در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ رسانه‌های وابسته به حکومت ایران گزارش دادند که در جریان توقیف یک نفت‌کش نیروی دریایی آمریکا قصد مداخله داشت که با واکنش قایق‌های تندرو سپاه، ناوهای آمریکایی مجبور شدند منطقه را ترک کنند.

چند روز پس از آن نیز علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت که «۹ عضو» نیروی دریایی سپاه در درگیری‌های «مستقیم» با ایالات متحده در آب‌های خلیج‌فارس کشته شدند.

تنگسیری، مدعی شد که سپاه درگیری‌های متعددی با نیروی دریایی آمریکا داشته که به گفته او، بنا بر ملاحظاتی تاکنون رسانه‌ای نشده است و در ازای این ۹ نیروی کشته‌شده، «۹ سیلی به آمریکا زده است.» البته مقامات آمریکایی در همان زمان هرگونه ادعا در مورد تقابل نیروهای سپاه و آمریکا را تکذیب کردند.