/

جهاد اسلامی برای هر روز درگیری با اسرائیل ۵ میلیون دلار از حکومت ایران دریافت می کند

منابع خبری اسرائیل اعلام کردند جمهوری اسلامی برای هر روز درگیری با اسرائیل 5 میلیون دلار به جهاد اسلامی وعده داده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

منابع خبری اسرائیل امروز اعلام کردند جمهوری اسلامی برای هر روز درگیری با اسرائیل ۵ میلیون دلار به جهاد اسلامی وعده داده است.

به گزارش فرانیوز، تایمز اسرائیل به نقل از کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داده که جمهوری اسلامی به جهاد اسلامی فلسطین برای هر روز درگیری با اسرائیل ۵ میلیون دلار وعده داده است.

این شبکه خبری منبعی برای ادعای خود ذکر نکرده است.

جمهوری اسلامی یکی از حامیان اصلی آن گروه تروریستی مستقر در غزه است که پیش از اجرای آتش بس شب گذشته حدود ۱۵۰۰  راکت ظرف مدت چهار روز به سوی اسرائیل شلیک کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ۳۱ فروردین ماه در نشستی گفته بود که ایران، سالانه به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار از جمله انتقال «دانش و تسلیحات استراتژیک»، مانند مهمات هدایت شونده دقیق، به گروه تروریستی حزب‌الله لبنان کمک ارائه می‌کند.

او ضمن اعلام این خبر، گفت: «گروه تروریستی «حماس» که بر نوار غزه حکومت می‌کند سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از سوی ایران تامین مالی می‌شود و کمک‌های مالی اضافی به ارزش دهها میلیون دلار به دومین گروه تروریستی بزرگ در منطقه تحت محاصره فلسطین یعنی «جهاد اسلامی فلسطین» اختصاص می‌یابد.»

یوآو گالانت با اشاره به تشدید درگیری‌ها در اوایل ماه جاری میلادی در چندین جبهه در طی چند روز، گفت: ««ایران موتور محرکه همگرایی جبهه‌ها است.»

پیش از این نیز یک مقام امنیتی سابق اسرائیل بر لزوم آمادگی اسرائیل برای حمله نظامی به ایران در صورت عدم همراهی ایالات متحده، تاکید کرده بود.

اسرائیل معتقد است که ایران در سوریه، ارتشی از گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی ایجاد کرده و با کمک این نیروهای نیابتی خود، خاک سوریه را به سکویی برای حملات به اسرائیل و تهدید علیه امنیت آن تبدیل کرده است.

به دنبال مرگ خضر عدنان، از اعضای ارشد گروه فلسطینی موسوم به جهاد اسلامی، پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان اسرائیل، در ۱۲ اردیبهشت، این گروه شبه نظامی حملات راکتی را به غزه ترتیب داد که ارتش اسرائیل نیز با چند حمله هوایی به نوار غزه به این موشک پرانی پاسخ داد.

چند روز بعد از آن نیز سه تن از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی با حمله هواپیماهای اسرائیل کشته شدند که آغاز یک درگیری چند روزه بود.

طی چند روز گروه جهاد اسلامی چند صد راکت و خمپاره به سمت شهر های مختلف اسرائیل شلیک کرد و در مقابل اسرائیل نیز مناطق مختلف نوار غزه را مورد هدف قرار داد.

این دور از درگیری های بدترین رویارویی دو طرف از زمان جنگ ۱۰ روزه سال ۲۰۲۱ میلادی بوده است.

سرانجام با میانجی‌گری مصر دور جدید آتش‌بس بطور رسمی از شامگاه شنبه میان طرفین اجرا شد.

برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و شبه‌نظامیان گروه جهاد اسلامی فلسطین، با استقبال مقامات آمریکا روبرو شده است. کارین ژان‌پیر سخنگوی کاخ سفید، از میانجیگری مصر و تلاش‌های قطر در این روند قدردانی کرد.

همزمان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس با نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه این کشور، از تلاش‌های قطر در راستای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین و اقدامات دوحه برای پیشبرد ثبات و امنیت در منطقه، قدردانی نمود.

با کاهش درگیری‌ها، خیابان‌های غزه که برای یک هفته خالی از سکنه شده بودند، بار دیگر مملو از فلسطینی‌هایی شدند که به شادمانی این آتش‌بس بوق می‌زدند یا برای ادای احترام به قربانیان این درگیری‌ها، به سمت خانه‌های آنها می‌رفتند.

در چهارچوب توافق جدید آتش‌بس، دو طرف متعهد شدند که «به هدف قرار دادن افراد و غیرنظامیان همچنین تخریب خانه‌ها پایان دهند».