داریوش مهرجویی: هیچ نظری درباره انقلاب، زن، زندگی، آزادی ندارم

داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس ایرانی که 3 می برای نمایش فیلم «گاو» در لوکزامبورگ حضور یافته در پاسخ به این سوال که نظرش درباره انقلاب زن، زندگی، آزادی چیست، با بی حوصلگی و پرخاش می گوید که هیچ نظری در این باره ندارد!

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس ایرانی که ۳ می برای نمایش فیلم «گاو» در لوکزامبورگ حضور یافته در پاسخ به این سوال که نظرش درباره انقلاب زن، زندگی، آزادی چیست، با بی حوصلگی و پرخاش می گوید که هیچ نظری در این باره ندارد!

به گزارش فرانیوز، امیر لباف، درویش گنابادی و زندانی سابق در مواجهه با داریوش مهرجویی، که برای نمایش فیلم گاو در لوکزامبورگ حضور دارد، با طرح سوالاتی نظرش را درباره اتفاقات اخیر ایران جویا می شود اما همانگونه که در فیلم مشاهده می شود، مهرجویی کلامی دراین باره اظهار نظر نمی کند.

۳می ۲۰۲۳ فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی توسط انجمن ایران یار در لوکزامبورگ نمایش داده شد.

لباف از او می پرسد که نظرش درباره زنان هنرمندی که به حجاب اجباری تن ندادند، چیست، می گوید نظری ندارد.

مهرجویی درپاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نظرش درباره انقلاب زن، زندگی، آزادی چیست، می گوید که تمایلی به پاسخ به این گونه سوالات ندارد و تکرار می کند: من نمی خواهم راجع به این قضایا صحبت کنم، ولم کن، نمی گذارند استراحت کنیم!

لباف در ادامه از او می خواهد که صدای مردم ایران باشد که در ادامه فیلم همانطور که مشاهده می شود به نظر می رسد مهرجویی برای بازکردن از سر خود همینطور که به راهش ادامه می دهم می گوید «هستیم».

در ویدئوی دیگری که از فضای داخل سالن نمایش فیلم منتشر شده ، یکی از تماشاچیان درباره نظر او نسبت به اتفاقات ایران می پرسد و مهرجویی با طفره رفتن از پاسخ روشن ، وقتی مورد سوالات بیشتر مخاطب قرار می گیرد، عصبانی شده و با پرخاشگری به او تاکید می کند که حضورش در سالن نمایش صرفا برای گفتگو درباره فیلم است و تماشاچی حق پرسیدن سوال درباره موضوع دیگری ندارد.

امیر لباف در نوشته ای در این باره آورده است:  هنوز حدود ده روز از نمایش فیلم «برادران لیلی» در دانشگاه لوکزامبورگ نگذاشته است که در آن خامنه ای و ظلمی که در حق مردم ایران کرده است را به نمایش میگذارد، که ناگهان مطلع شدم فیلم «گاو» توسط عوامل وابسته به رژیم قرار است در سینمایی در لوکزامبورگ با حضور کارگردان آن اکران شود.

دانشجویان انقلابی که در حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی تلاش کردند تا چهره ی واقعی خامنه ای و حکومت را با فیلم «برادران لیلی» که عوامل سازنده ی آن بازداشت شده اند را به نمایش بگذارند و در این موضوع بسیار موفق عمل کردند.

درصورتی که در نمایش فیلم گاو تلاش برای نشان دادن زندگی محرومانه ی مردم در زمان شاه و عدم وجود امکانات اولیه برای مردم و در اصل نمایش این فیلم در این شرایط برای سفید شویی جمهوری اسلامی با نیت شوم توسط عوامل رژیم اکران می‌شود.

لباف ادامه می دهد: این در شرایطی هست که کارگردان فیلم داریوش مهرجویی، محمد رضا شاه پهلوی را فردی دروغگو معرفی می‌کند و در حمایت از اکران این فیلم شاهد حضور افراد وابسته به سفارت جمهوری اسلامی بودیم که سالهاست در روابط اقتصادی بین ایران و لوکزامبورگ و بلژیک نقش آفرینی می کنند. درست همان کسانی که در پشت پرده سعی داشتند از تلاش ما برای همراهی دولت لوکزامبورگ برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی در اتحادیه ی اروپا جلوگیری کنند و گروهی بصورت افراد مجهول از نظر ما،  با ایمیل های وزارت خارجه را از توجه به درخواست ما منصرف کنند.

این فعال سیاسی تاکید کرده است: در هر شرایطی صدای مظلومیت مردم خود باشیم و اجازه ندهیم این افراد با پول خون مردم ایران در کشورهای غربی در آسایش بدون پاسخگویی بسر ببرند .

با نگاهی به سابقه داریوش مهرجویی به نظر می رسد او صرفا در بزنگاه هایی که حقی از وی ضایع شده صدای رسایی دارد از جمله اعتراض شدید الحن او نسبت به عدم اکران نوروزی فیلم لامینور در اسفند سال ۱۴۰۰ که بازتاب گسترده ای داشت.

او در ویدئویی که منتشر شد اعتراض تندی به وزارت فرهنگ و ارشاد کرده و اعلام کرده بود که در اعتراض به عدم نمایش لامینور قصد «تحصن» در وزارت ارشاد را دارد.

او در این ویدیو با اشاره به سانسور شماری از فیلم‌هایش در وزارت ارشاد جمهوری اسلامی گفته بود که این‌ بار نمی‌تواند تحمل کند و برای گرفتن حق خود خواهد جنگید.

اما با فاصله چند روز، در ویدیویی دیگر، با تغییر موضع قبلی خود، اعتراض مطرح شده به وزارت ارشاد را سوء تفاهمی بر اساس اطلاعات نادرست عنوان کرد و گفت که برطرف شده است.