/

آمریکا چهار عضو ارشد سپاه را به دلیل «بازداشت غیرقانونی» شهروندان آمریکایی تحریم کرد

دولت بایدن سرویس امنیت داخلی روسیه و چهار عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از جمله رئیس سازمان اطلاعات این نهاد نظامی را به دلیل مسئولیت‌داشتن یا همدستی در «بازداشت غیرقانونی» اتباع آمریکا در خارج از این کشور، تحریم کرده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

دولت بایدن سرویس امنیت داخلی روسیه و چهار عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از جمله رئیس سازمان اطلاعات این نهاد نظامی را به دلیل مسئولیت‌داشتن یا همدستی در «بازداشت غیرقانونی» اتباع آمریکا در خارج از این کشور، تحریم کرده است.

به گزارش فرانیوز، مقامات ارشد دولت بایدن روز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت در کنفرانس خبری اعلام کردند که هدف از این تحریم‌ها نشان‌دادن عواقب استفاده از شهروندان آمریکایی به منظور «سوء استفاده سیاسی یا امتیاز گرفتن» از واشینگتن است.

محمد کاظمی، رئیس اطلاعات سپاه، روح‌الله بازقندی، معاون ضدجاسوسی اطلاعات سپاه، محمدمهدی سیاری و محمدحسن محقق، معاونان رئیس اطلاعات سپاه،‌ چهار مقام سپاه پاسداران هستند که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در بیانیه‌ای که در همین روز منتشر کرده دلیل این تحریم‌ها را «تقویت تلاش‌ها برای بازگرداندن گروگان‌ها و اتباع ایالات متحده»، عنوان کرده است.

روسیه و جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از شهروندان آمریکایی را در زندان‌های خود دارند که به ادعای آمریکا به صورت غیرقانونی و با انگیزه سیاسی بازداشت شده اند.

جمهوری اسلامی در طول دهه‌ها برسر آزادی زندانیان خارجی، که آن‌ها را با بهانه «جاسوسی» و اتهامات دیگر حبس می‌کند، معامله مالی و سیاسی کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که این چهار مقام سپاه پاسداران علاوه بر نقش داشتن در بازداشت و نگهداری اتباع آمریکایی در سرکوب مردم ایران به خصوص در زمان جنبش «زن، زندگی، آزادی» به شکل مستقیم یا غیرمستقیم دست داشته‌اند.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، روح‌الله بازقندی که از مقامات ارشد فعال در امور ضداطلاعاتی است، در زندانی کردن اتباع خارجی دخیل بوده و در عملیات مختلف سازمان اطلاعات سپاه در سوریه و توطئه‌های سپاه برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران، شهروندان اسرائیلی و سایر مخالفان حکومت نقش داشته است.

بیانیه وزارت خزانه‌داری همچنین به نقش محمد کاظمی در سرکوب جامعه مدنی ایران و بازداشت مخالفان اشاره کرد و گفت کاظمی بر سرکوب وحشیانه اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی نظارت داشته است.

طبق این بیانیه، محمد مهدی سیاری نیز در تهیه لجستیک لازم برای زندانی کردن افراد در ایران نقش مستقیم داشته و محمد حسن محققی نیز در عملیات مختلف ضداطلاعاتی سپاه در سوریه شرکت داشته است.

وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در دوره اخیر بارها جمهوری اسلامی ایران را به آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران فراخوانده‌اند.

سیامک نمازی یکی از این شهروندان است که چهار ماه پس از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به برجام در دولت حسن روحانی در سال ۲۰۱۵ به دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و کماکان در ایران زندانی است.

مراد طاهباز، بازرگان و از بنیان‌گذاران مؤسسه حیات وحش «میراث پارسیان» که غیر از تابعیت ایران و بریتانیا، تابعیت آمریکا را نیز دارد و عماد شرقی، بازرگان‌ زاده ایران و بزرگ‌شده آمریکا، دو زندانی دیگر آمریکایی- ایرانی در دست جمهوری اسلامی ایران هستند.

یک مقام ارشد دولت بایدن که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفته است: «اقدام ما هشدار برای کسانی است که در سراسر جهان به اشتباه اتباع آمریکا را بازداشت می کنند.»

این مقام ارشد دولت بایدن گفته که تحریم‌های اعلام شده اولین مورد از مجموعه‌ تحریم‌ها در این زمینه است و واشنگتن در حال بررسی تحریم‌های بعدی است.