/

بررسی نقض حقوق قومیت ها در ایران و قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی در نشست اتحادیه اروپا

در دومین روز از نشست اعضای کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا با چهره های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، خواست شرکت کنندگان از جمله رساندن پیام نقض حقوق قومیت ها در ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی مورد بررسی قرار گرفت.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

در دومین روز از نشست اعضای کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا با چهره های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، موضوع رساندن پیام نقض حقوق قومیت ها در ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فرانیوز، به نقل از صدای آمریکا، نشست «آینده زنان و اقلیت‌ها در انقلاب زن زندگی آزادی»؛ روز چهارشنبه ۲۶ آوریل برابر با ۶ اردیبهشت با حضور نمایندگانی از اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران از جمله عرب، کُرد، بلوچ، ترک و بهایی در بروکسل برگزار شد.

«نیم سال انقلاب فمینیستی در ایران» عنوان کنفرانسی بود که روز چهارشنبه در پارلمان اروپا برگزار شد. این کنفرانس به تلاش‌های زنان ایران برای رسیدن به حق خودشان اختصاص داشت.

در این گردهمایی که در یکی از ساختمانهای اتحادیه اروپا تشکیل شد، حاضران، ابعاد گوناگون وضعیت زنان و اقلیت‌ها در امروز و فردای پیروزی «انقلاب زن، زندگی، آزادی» را بررسی کردند.

هدف برگزار کنندگان، «رساندن پیام نقض حقوق قومیتها به ویژه زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به گوش مقامات اروپایی» بوده است. «قرار دادن نام سپاه در لیست سازمانهای تروریستی» از دیگر خواسته‌های شرکت کنندگان در این همایش بود.

تیمور الیاسی، فعال حقوق کُردها و از برگزارکنندگان این همایش گفت:« یکی از خواسته‌هایی که در نشست روز چهارشنبه از سوی فعالان ایرانی مطرح شد، اخراج جمهوری اسلامی از نهادهای بین‌المللی بوده است.»

شیما سیلاوی، فعال حقوق بشردرباره این نشست، گفت که هدف فعالان حاضر در این نشست، بلند کردن صدای اقلیت‌ها و مردم به حاشیه رانده‌ شده توسط جمهوری اسلامی است.

فریبا بلوچ، فعال حقوق زنان، گفت که در این نشست شرکت کرده است تا صدای شهروندان و زنان بلوچ باشد؛ افرادی که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی همواره ظلم و تبعیض را تجربه می‌کنند.

وی همچنین سپاه پاسداران را مسئول کشتار معترضان به ویژه در «جمعه خونین زاهدان» دانست و افزود که یکی از خواسته‌های فعالان ایرانی حاضر در این نشست تروریستی‌خواندن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپاست.

فاخته زمانی رئیس انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران نیز گفت که حاضران در این نشست صدای مردم ایران را به پارلمان اروپا رساندند.

همچنین در روز سه‌شنبه به عنوان اولین روز از نشست سه روزه با حضور مقاماتی از اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه «روزهای همبستگی با ایران»، نشستی با حضور ده‌ها فعال مدنی و سیاسی در پارلمان اروپا برگزار شد.

حامد اسماعیلیون از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی در این نشست گفت که سوال اساسی این است که ما چگونه می‌توانیم به مردم ایران کمک کنیم، بهترین راه برای کمک، قدرتمند کردن مردم ایران است.

او با تاکید بر نیاز به کمک برای دسترسی ایرانیان به اینترنت، گفت موضوع دیگر کمک به خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات است و موضوع دیگر کمک به ایجاد صندوق‌های حمایتی از اعتصاب‌ها و رفع موانع قانونی برای ارسال کمک‌های مالی به داخل ایران است.

مهدیه گلرو فعال مدنی ایرانی نیز در این نشست از کشورهای اروپایی خواست که از جمهوری اسلامی بخواهند به آنها اجازه بازدید از زندان‌های ایران مخصوصا زندان اوین را بدهد.

او افزود: «دشمن اصلی مردم ایران و اقوام ایرانی جمهوری‌اسلامی است و می‌توانند کنار یکدیگر برای بعد از جمهوری اسلامی متحد باشند.»

شماری از فعالان حقوق بشر و کنشگران مدنی ایرانی شامل منصوره شجاعی، فعال حقوق زنان، مهدیه گلرو کنشگر سیاسی، حامد اسماعیلیون فعال سیاسی، فاطمه کریمی پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی، ستار رحمانی فعال کارگری، و اردشیر امیرارجمند کنشگر سیاسی، در روز نخست این نشست سه روزه مشارکت داشتند.

کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا قرار است تا روز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت‌ماه، به فعالیت خود ادامه دهد.