بخشنامه جدید وزارت علوم: الزام حذف محتوای آموزشی مخالف فرزندآوری/ اساتید راهنما به ازای داشتن دانشجوی باردار سهمیه می گیرند

بر اساس بخشنامه معاون آموزشی وزیر علوم، حذف محتوای آموزشی مخالف فرزندآوری در کلیه رشته‌ها و گرایش‌های موجود در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که دارای اختیار بازنگری برنامه‌های درسی هستند، الزامی است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

بر اساس بخشنامه معاون آموزشی وزیر علوم، حذف محتوای آموزشی مخالف فرزندآوری در کلیه رشته‌ها و گرایش‌های موجود در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که دارای اختیار بازنگری برنامه‌های درسی هستند، الزامی است.

به گزارش فرانیوز، بر اساس این بخشنامه، کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف به ایجاد، گسترش و تقویت رشته‌های تحصیلی متناسب با جایگاه زن در خانواده و نقش خانواده و زن بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی، از قبیل مدیریت خانه و خانواده هستند.

بر اساس بخشنامه معاون آموزشی وزیر علوم، تسهیلات آموزشی مختلفی مانند مرخصی تحصیلی بدون ثبت در سنوات و امکان آموزش غیر حضوری برای مادران باردار و دارای فرزند زیر سه سال پیش‌بینی شد.

همچنین دانشگاه‌ها مکلف شده اند با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیر دو سال جهت میهمانی، حداکثر چهار نیمسال تحصیلی به موسسه آموزش عالی همسطح یا پایین‌تر مورد تقاضا، موافقت کنند.

در این بخشنامه امکان آموزش غیر حضوری برای دانشجویان مادر پیش‌بینی شده است و بر اساس آن، دانشگاه با تقاضای دانشجویان مادر باردار یا دارای فرزند زیر سه سال جهت آموزش مجازی یا غیرحضوری برای گذراندن واحدهای دروس نظری دوره تحصیل موافقت کنند.

در ادامه بخشنامه معاون آموزشی وزیر علوم آمده است: دانشگاه شرایطی را فراهم کند که برای اساتید راهنما به ازای داشتن هر دانشجوی مادر باردار یا دارای فرزند شیرخوار یک سهمیه به سقف استاد راهنمایی آنها اضافه شود.

در این بخشنامه تاکید شده است: حذف محتوای آموزشی مخالف فرزندآوری در کلیه رشته‌ها و گرایشهای موجود در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که دارای اختیار بازنگری برنامه‌های درسی هستند، الزامی است.

در سالهای اخیر درحالی رهبر جمهوری اسلامی بارها خواستار افزایش فرزندآوری شده که به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج و فرزندآوری برای بسیاری نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.

هفت سال پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای، فرمان ۱۶ ماده‌ای با عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» را به دستگاه‌های حکومتی ابلاغ کرد که در آن بر «ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد و ازدواج مجدد زنان سرپرست خانواده» تاکید شده بود.