/

حمایت هدفمند حکومت از مسموم سازی دانش آموزان/ ارائه پیشنهاد تشکیل کلاس های درس در خیابان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هشدار داد چنانچه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه همچنان ادامه یابد در هفته‌های آتی به همراه معلمان سراسر کشور، در کف خیابان‌ها پاسخ مناسبی به این تفکر غلط و متحجرانه مغزهای پوسیده خواهد داد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هشدار داد چنانچه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه همچنان ادامه یابد در هفته‌های آتی به همراه معلمان سراسر کشور، در کف خیابان‌ها پاسخ مناسبی به این تفکر غلط و متحجرانه مغزهای پوسیده خواهد داد.

به گزارش فرانیوز، به دنبال ادامه روند مسموم سازی دانش آموزان در مدارس کشور و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دوشنبه ۴ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای خواستار «تشکیل کمیته‌های مردمی برای حفاظت از دانش آموزان مدارس در برابر حملات شیمیایی و زنجیره انسانی در اطراف مدارس» شد.

این شورا ظن سازمان‌یافتگی و حمایت هدفمند حکومتی را بیش از هر عامل دیگری قابل توجه دانسته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این بیانیه آورده است که این شورا وظیفه‌ی خود می‌داند برای حفظ جان دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان شریف و زحمتکش مدارس از همه‌ی امکانات و ظرفیت‌های عملی خود استفاده کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشته‌ است: «کتمان و توجیهات مسئولان بی‌کفایت، خاک در چشم حقیقت  می‌پاشد.»

این شورا در ادامه پیشنهاد داد که دانش‌آموزان، خانواده‌هایشان و معلمان دلسوز، دست در دست هم، آستین بالا زده و کمیته‌های حفاظت از دانش آموزان را در مدارس و محلات سازماندهی کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه خود هشدار داده است: «اگر آمران و عاملان این جنایات فاجعه‌آمیز معرفی، محاکمه و مجازات نشوند، معلمان ناگزیر و برای حفظ جان دانش‌آموزان، کلاس‌های درس را در خیابان برگزار کرده و از کمیته‌های حفاظت مردمی والدین خواهند خواست که با زنجیره ی انسانی از حریم دانش‌آموزان در خیابان محافظت کنند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین از سربازان و افسران پلیسی که «دست‌شان به خون مردم آلوده نشده» خواسته است «به‌جای چشم‌پوشی از بازداشت عاملان مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز، به وظیفه‌ی قانونی خود در حفاظت از فرزندان و دانش‌آموزان این کشور همت گمارند و به جای اتلاف وقت و توان خود در پیگیری منویات غیرقانونی و ناموجه حاکمان، از حریم مدارس محافظت کنند.»

در پایان این بیانیه آمده است: این شورا به نمایندگی از معلمان، در خصوص سناریوی مسمومیت‌سازی دانش‌آموزان سکوت نخواهد کرد و در صورت ادامه‌ این فاجعه‌ی غیرانسانی در هفته های آتی به همراه معلمان سراسر کشور، در کف خیابان‌ها پاسخ مناسبی به این تفکر غلط و متحجرانه ی مغزهای پوسیده خواهد داد.

پیش از این شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه دیگری اعلام کرده بود که حق تحصیل، سلامت و حیات میلیون‌ها دانش‌آموز دختر در بحبوحه حملات شیمیایی که عامدانه مدارس دخترانه را هدف قرار می‌دهند، در خطر است.

در ادامه مسمومیت‌های زنجیره‌ای شش ماه گذشته، دانش‌آموزان در شماری از مدارس سنندج در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت مسموم شدند.

از آبان ۱۴۰۱، هزاران دانش‌آموز مسموم و در بیمارستان بستری شده‌اند. مقامات جمهوری  اسلامی در اظهارنظرهایی گفته اند که علت بدحالی و نه مسمومیت دانش آموزان در نتیجه شیطنت، تمارض و یا استرس بوده است.

حدود شش ماه از آغاز مسمومیت زنجیره‌ای مدارس در ایران می‌گذرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت منتقدان و رسانه‌ها را به جوسازی متهم کرده و شماری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی را در این رابطه بازداشت کرده یا تحت تعقیب قرار داده‌اند.‌ با آغاز سال جدید نیز رسانه های داخلی از اطلاع رسانی دراین مورد منع شده اند.

سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل نیز با ارسال نامه‌ای به دادستان کل ایران و همچنین فراخوانی از فعالان حقوق بشر، خواستار تحقیقات فوری و مستقل در ارتباط با «حملات شیمیایی» به مدارس ایران و برخورد با «عاملان و آمران» آن شد.