دادگاه نظامی احکام متهمان پرونده هواپیمای اوکراینی را صادر کرد؛ خانواده‌های جان‌باختگان: حکم دادگاه نمایشی را نمی‌پذیریم

دادگاه نظامی در تهران پس از سه سال حکم متهمان پرونده هواپیمای مسافربری اوکراینی را که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شده بود را صادر کرد، در مقابل انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای دادگاه حکم آن را نمایشی خواند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

دادگاه نظامی در تهران پس از سه سال حکم متهمان پرونده هواپیمای مسافربری اوکراینی را که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شده بود را صادر کرد، در مقابل انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای دادگاه حکم آن را نمایشی خواند.

به گزارش فرانیوز، بر اساس حکم دادگاه متهم ردیف اول (فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) با اتهام «مباشرت در قتل شبه‌عمد» و «لغو دستور ابلاغی» در مجموع به «۱۳ سال حبس» محکوم شد که به گفته دادگاه ۱۰ سال آن قابل‌اجرا است.

به دنبال صدور احکام متهمان این پرونده از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به هیچ عنوان صلاحیت این دادگاه را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و به چنین حکمی تن نمی‌دهد.

در این بیانیه، دادگاه نمایشی خوانده شده و آمده است: «فرماندهان و متهمان اصلی جنایت را مورد تعقیب قرار ندادند، ده متهم را بدون احراز هویت معرفی کردند، جلساتی را در خفا شکل دادند، به خانواده‌هایی که در جلسات شرکت کرده بودند اهانت کردند و نهایتاً بدون انجام تحقیقات بی‌طرفانه با حکمی صوری به این نمایش خاتمه دادند تا سناریوی از پیش تعیین شده خود را اجرا کنند.»

بیانیه انجمن خانواده‌های جان‌باختگان با اشاره به انصراف بیش از ۷۰ نفر از اعضا خانواده جان‌باختگان از شکایت خود در مراحل مختلف دادگاه و به رسمیت نشناختن صلاحیت این دادگاه تأکید کرد: پرونده جنایت پرواز پی اس ۷۵۲، پرونده‌ای باز در پیشگاه مردم ایران است اما مسئولیتی از شانه چهار دولت درگیر که شهروندان خود را در این حادثه ازدست‌داده‌اند کم نخواهد شد.

این انجمن، همچنین از چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد، و اوکراین خواست ضمن «ثبت رسمی شکایت از جمهوری اسلامی در دیوان بین‌المللی دادگستری» از شکایت انجمن خانواده‌ها در دیوان بین‌المللی کیفری نیز حمایت کنند.

این بیانیه همچنین خواهان «قرارگرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی» شد و تأکید کرد که باید پلیس فدرال کانادا برای بررسی جنایت پی‌اس ۷۵۲ پرونده جنایی باز کند.

رای دادگاه نظامی در پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی

در حکم شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران که بدوی و قابل فرجام‌خواهی است آمده: بر اساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است و بر اساس اظهارات مسئول میز پست فرماندهی، طی پیام هشداری به تمام مواضع پدافندی اعلام شده بوده که هیچ‌کس حق ندارد بدون هماهنگی فرماندهی اقدامی بکند.

بنا بر رأی دادگاه، وضعیت آماده‌باش ث ۳ اعلام شده لزوماً به معنی وضعیت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش‌به‌اختیار بودن یا مجاز بودن شلیک در آن شرایط قابل پذیرش باشد و بنا بر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده سامانه در صورت قطع لحظه‌ای ارتباط نیز برابر دستورالعمل قطع ارتباط می‌بایستی در وضعیت انتظار و آتش قطع، قرار می‌گرفته است.

با وجود این، دادگاه «رفتار متهم» را «ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف کشف شده» اعلام کرده که «با اعتقاد به متخاصم و نزدیک شونده بودن هدف، به‌سوی آن شلیک نموده و قصد سرنگونی هواپیمای مسافربری را نداشته» است.

همچنین بنابراین رأی، دادگاه بر اساس «اشتباهات و قصور رقم خورده»، متهمان ردیف دوم، سوم، نهم، و دهم به «یک سال»، متهم‌های ردیف چهارم و پنجم را به «سه سال» و متهم‌های ردیف ششم و هفتم را به «دو سال»، و متهم ردیف هشتم را به «یک سال و نیم» حبس محکوم کرد.

این گزارش می‌افزاید: دادگاه در خصوص متهمان ردیف دوم الی دهم علاوه بر مجازات‌های تعیینی، مجازات تتمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته است.

پیش‌تر وکیل شماری از خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲، با اشاره به نقایص و ابهامات زیاد در این پرونده، از دستور مقامات بالا برای مختومه شدن پرونده خبر داده بود.

محمود علیزاده طباطبایی از نداشتن دسترسی به اسناد پرونده انتقاد کرده و گفته بود به نظر می‌رسد «دستور رسیده که پرونده جمع شود.»