/

برنامه «سپاه» برای سوءاستفاده از نارآمی داخلی اسرائیل جهت فعالیت بیشتر در سوریه

بخش انگلیسی صدای آمریکا با انتشار گزارشی به موضوع رویارویی اسرائیل و سپاه در سوریه پرداخت و به نقل از کارشناسان نوشت: جمهوری اسلامی تلاش می کند از ناآرامی های داخلی اسراییل برای محکم کردن جایگاه خود در سوریه بهره ببرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

بخش انگلیسی صدای آمریکا با انتشار گزارشی به موضوع رویارویی اسرائیل و سپاه در سوریه پرداخت و به نقل از کارشناسان نوشت: جمهوری اسلامی تلاش می کند از ناآرامی های داخلی اسراییل برای محکم کردن جایگاه خود در سوریه بهره ببرد.

به گزارش فرانیوز، صدای آمریکا در این مطلب نوشت: “جانانان اسپایر” پژوهشگر مسائل خاورمیانه در “میدل ایست فوروم” در فیلادلفیا معتقد است دلیل اصلی افزایش حملات هوایی بازدارندگی و مهار نفوذ جهوری اسلامی در سوریه است.

او می گوید این حملات پس از حادثه ای در ماه مارس انجام می شوند که در جریان آن یک عامل عملیاتی از لبنان با حمل یک مین ضد نفر بزرگ پیش از کشته شدن اش توسط نیروهای امنیتی اسرائیل راهی خاک اسرائیل شده بود.

براساس این گزارش، حملات منتسب به اسرائیل در دمشق علیه مواضع سپاه قدس در نزدیکی فرودگاه آن شهر و منطقه دیگری در جنوب پایتحت سوریه انجام شده اند. حملات روز دوشنبه یک روز پس از آن انجام شد که بنا بر گزارش ها یک پهپاد مشکوک ایرانی پس از نفوذ از طریق خاک سوریه توسط نیروهای اسرائیلی سرنگون شده بود.

 یک روز پیش از آن حادثه در جریان حمله هوایی اسرائیل به پایگاهی هوایی در استان حمص سوریه دست کم پنج نیروی دولتی سوریه مجروح شدند. سپاه دو روز پیش از آن حمله از کشته شدن دو نیروی خود در یکی از حملات دیگر اسرائیل خبر داده بود.

جانانان اسپایر می گوید علاوه بر آن اخیرا گروه های تحت حمایت جمهوری اسلامی به پایگاهی امریکایی در سوریه حمله کردند که منجر به کشته شدن یک پیمانکار امریکایی شد.

او می افزاید:”ماهیت غیر عادی و جسارت اعمال شده در این حملات نشان دهنده افزایش اعتماد به نفس و حتی بی احتیاطی از سوی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی و گروه های نیابتی وابسته به آن است. بنابراین، اسرائیل قصد دارد اقدامی تلافی جویانه انجام دهد و موازنه واقعی قوا و دست برتر خود را به طرف ایرانی یادآوری کند”.

دست کم ده حمله هوایی منتسب به اسرائیل در داخل خاک سوریه در سه ماهه گذشته ثبت شده اند.

همچنین “احمد رحال” ژنرال سابق ارتش سوریه که اکنون به عنوان تحلیلگر نظامی در استانبول فعالیت می کند دو دلیل را برای افزایش حملات هوایی اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در داخل خاک سوریه بر می شمارد.

او به “صدای امریکا” می گوید:” اولین مورد این است که اسرائیل در این مرحله می‌خواهد از تبدیل شدن سوریه به پایگاه نظامی پیشرفته برای ایران جلوگیری کند. نکته دیگر آن که جمهوری اسلامی قصد دارد از وضعیت ایجاد شده در نتیجه زمین لرزه در بخش های مختلف سوریه و ترکیه به نفع خود بهره برداری کند و تحت پوشش کمک های بشردوستانه به روش های مختف تسلیحات بیش تری به سوریه ارسال نماید و این کار را از طریق هواپیماهای غیر نظامی و حتی نفت کش ها انجام می دهد. این گونه اقدامات واکنش اسرائیل را برانگیخته است”.

علاوه بر این، اسپایر معتقد است که جمهوری اسلامی با مشاهده هرج و مرج داخلی در وضعیت سیاسی اسرائیل و شکاف رو به افزایش در میان جناح های سیاسی آن کشور و علاوه بر آن با مشاهده تمرکز ایالات متحده بر مناطق دیگر جهان و تمایل واشنگتن به اجتناب از رویارویی در سوریه به این نتیجه رسیده که می تواند با اعتماد به نفس بیش تری در سوریه فعال شود.

اسرائیل حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می کند و حملاتی را علیه اهداف جمهوری اسلامی و وابستگان آن انجام داده اما به ندرت مسئولیت چنین حملاتی را پذیرفته است. به گفته کارشناسان تشدید چنین حملاتی ناشی از فعالیت نظامی فزاینده جمهوری در خاک سوریه در ماه های اخیر است.