تجاوز نیروهای «لباس شخصی» به دو معترض مرد در تبریز

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، روایتی از تجاوز سه نیروی موسوم به «لباس شخصی» به دو مرد جوان معترض در جریان اعتراضات اخیر ایران منتشر کرد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، روایتی از تجاوز سه نیروی موسوم به «لباس شخصی» به دو مرد جوان معترض در جریان اعتراضات اخیر ایران منتشر کرد.

به گزارش فرانیوز، یکی از این مردان معترض در تبریز روایت کرده که نیروهای حکومتی پس از دستگیری، به او و شماری از بازداشت‌شدگان اعلام کرده‌اند که باید «لخت» شوند. در واکنش به اعتراض او و یک مرد جوان دیگر، نیروهای «لباس شخصی» آن‌ها را به یک خودرو انتقال داده  و به او و معترض دیگری تجاوز کردند.

او در ادامه گفته که قاضی او را به «اقدام علیه امنیت ملی» و «شرکت در تجمع‌ها» متهم کرده و وقتی این معترض در گوش قاضی با گریه از تجاوز صورت‌گرفته خبر داده، قاضی نیز با جملات تحقیرآمیزی، او را تهدید کرده که خودش نیز به او «تجاوز» خواهد کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز اواسط بهمن ۱۴۰۱ در گزارشی حاصل گفت‌و‌گو با ۱۱ معترض زن و مرد ایرانی، به نقل از آن‌ها از تجاوز جنسی، خشونت جنسی، ضرب و شتم و شکنجه بازداشت‌شدگان خبر داده بود.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز در آخرین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران تا پایان سال ۲۰۲۲ گفته بود سطح سرکوب‌ها، آزارها و نقض حقوق انسانی از جمله کشتار، زندانی، ناپدید شدن اجباری، شکنجه، تجاوز، آزار جنسی و تعقیب و آزار به حدی است که ممکن است در سطح جرایم بین‌المللی، به ویژه جنایت علیه حقوق بشر قرار گیرد.