ادعای کذب خامنه ای؛ غربی‌ها به ما واکسن ندادند

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در جمع شاعران حکومتی مدعی شد که کشورهای غربی پول واکسن کرونا را از ایران گرفته‌اند، اما به ایران واکسن ندادند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در جمع شاعران حکومتی مدعی شد که کشورهای غربی پول واکسن کرونا را از ایران گرفته‌اند، اما به ایران واکسن ندادند.

به گزارش فرانیوز، علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی شب گذشته و در مراسمی با حضور شاعران نزدیک به حکومت گفت: آنها همچنان که داروهای لازم را ممنوع کردند، آن وقتی که واکسن لازم داشتیم پولش را گرفتند [امّا] واکسنش را ندادند ــ در سال ۹۹ پول واکسن را گرفتند و به بهانه‌های مختلف واکسن را ندادند ــ شک نداشته باشید اگر چنانچه می‌توانستند کاری کنند که غذای مردم، نان مردم داخل کشور نیاید و در کشور به وجود نیاید، حتماً می‌کردند.

این در حالی است که علی خامنه‌ای در ۱۹ دی‌ماه سال ۹۹ و همزمان با گسترش شیوع کرونا در ایران و بالارفتن آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به واکسن ساخت بریتانیا و آمریکا «اعتماد و اطمینان نیست» و ورود آنها را ممنوع اعلام کرد.

خامنه‌ای در آن سخنرانی گفت: ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. این را من به مسئولین گفتم الان هم به طور عمومی می‌گویم. اگر آمریکایی‌ها فایزرشان می‌تواند واکسن درست کند خودشان مصرف کنند. انگلیس هم همین‌طور.

 محمد هاشمی، سرپرست وقت روابط‌عمومی وزارت بهداشت ایران نیز در ۲ اسفند سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا که از «مبدأ آمریکا» به ایران ارسال شده بود، به کشور لهستان عودت داده خواهد شد.

گفتنی است که در مردادماه سال ۱۴۰۰ چند تن از وکلا و فعالان مدنی قصد داشتند از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و حسن روحانی به دلیل مواردی از قبیل ممانعت از خرید به‌موقع واکسن کرونا و «واریز میلیاردها از پول بی‌حساب در وجه شرکت‌ها و مؤسسات غیرتخصصی» شکایت کنند.

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فراافراز، لیلا حیدری وکلای دادگستری و مهدی محمودیان فعال سیاسی، در پیش از شکایت از مقام های جمهوری اسلامی توسط افرادی که خود را «ضابطین و عاملین قضایی» معرفی کردند، بازداشت شدند.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در جمع شاعران حکومتی به موضوع زنان و حمایت جامعه جهانی از آزادی‌خواهی زنان ایرانی پرداخت و گفت: غربی‌ها نسبت به زن ایرانی ترحّم ندارند که بگویند حقوق زن رعایت بشود، [بلکه] کینه دارند از زن ایرانی.خودشان را طرف‌دار حقوق زن، طرف‌دار حقوق انسان، طرف‌دار آزادی معرّفی می‌کنند. همهٔ اینها تهاجم دشمن است.

این در حالی است که طی روزهای گذشته فشارهای نهادهای حکومتی به زنان و دختران برای رعایت حجاب اجباری افزایش پیدا کرده و به‌تازگی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس جمهوری اسلامی، از پلیس و دستگاه قضایی خواست تا با افرادی که بر مخالفت باحجاب اجباری «اصرار دارند» برخورد «بازدارنده» کنند.