/

اسرائیل اعلام کرد: برنامه ریز حمله به مراکز یهودی در یونان یک مامور «سپاه» است

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل، روز سه‌شنبه هویت یک مامور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که دو پاکستانی متهم به برنامه‌ریزی برای حمله به یک مرکز یهودیان در آتن را استخدام کرده بود، فاش کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل، روز سه‌شنبه هویت یک مامور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که دو پاکستانی متهم به برنامه‌ریزی برای حمله به یک مرکز یهودیان در آتن را استخدام کرده بود، فاش کرد.

به گزارش فرانیوز، پیش از این اسرائیل اعلام کرده بود که تهران قصد ترور شهروندان این کشور در یونان را داشته است.

به‌گزارش وبسایت «تایمز آو اسرائیل»، پلیس یونان با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، ۲۸ مارس ۲۰۲۳، تاکید کرد تروریست‌ها نه تنها در پی به‌قتل رساندن یهودیان بودند بلکه می‌خواستند به نهادهای عمومی یونان آسیب برسانند و روابط بین‌المللی این کشور را دست‌خوشِ بحران کنند.

به گزارش تایمز اسرائیل، این مقام امنیتی به خبرنگاران گفت که این گرداننده، یک تبعه پاکستانی ۶۵ ساله به نام «محمد محسن رضا» است و در شهر قم در ایران زندگی می‌کند.

این مقام امنیتی گفت که این فرد شبکه‌ای از پاکستانی‌ها را برای برنامه‌ریزی حمله به اهداف سپاه در سراسر جهان، اداره می‌کند.

این مقام امنیتی همچنین افزود که «حیدر» و «عابد» توسط یک تبعه پاکستانی دیگر به نام «سید فخار عباس» ۳۰ ساله که زیر نظر رضا کار می‌کند، استخدام شده‌اند.

رسانه‌های یونانی، هشتم فروردین ماه گزارش دادند که مقامات این کشور با کمک موساد سازمان اطلاعاتی اسرائیل، دو نفر از پاکستانی‌های ایرانی‌الاصل را که قصد حمله به اهداف اسرائیلی از جمله یک رستوران یهودی و یک کنیسه را داشتند، دستگیر کردند.

مقامات موساد و یونان گفتند که این دو نفر بخشی از یک شبکه بزرگ تروریستی جمهوری اسلامی بوده اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن روز چهارشنبه نهم فروردین ماه هرگونه ارتباط با طراحی حملات علیه شهروندان اسرائیلی در یونان از طریق دو پاکستانی متولد ایران را رد کرد.

مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز پلیس قبرس از بازداشت اعضای یک شبکه مرتبط با ایران با هدف قتل شهروندان اسرائیلی در این کشور خبر داد.

آبان‌ماه همان سال مقامات قبرس علیه شش تن، شامل یک شهروند جمهوری آذربایجان و سه تبعه پاکستان، به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی جهت حمله به «اهداف اسرائیلی» در این جزیره، کیفرخواست صادر کردند.

شهروند آذربایجانی با نام اورخان اسداف که در بازجویی‌ها به پلیس قبرس گفته بود از فردی به نام «محمد» در ایران مبلغ ۴۰ هزار دلار دریافت کرد تا این ماموریت را عملی کند، چند ماه پیش تحویل جمهوری آذربایجان شد.