/

تصمیم تعدادی از وکلا در فرانسه برای شکایت از «فرمانده سپاه»

جمعی از وکلای ایرانی - فرانسوی در صدد هستند که شکایتی را علیه حسین سلامی فرمانده کل سپاه، به اتهام تهدید به مرگ معترضان ایرانی خارج از کشور تنظیم و به دادستانی پاریس ارائه دهند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

جمعی از وکلای ایرانی – فرانسوی در صدد هستند که شکایتی را علیه حسین سلامی فرمانده کل سپاه، به اتهام تهدید به مرگ معترضان ایرانی خارج از کشور تنظیم و به دادستانی پاریس ارائه دهند.

به گزارش فرانیوز، نشریه فرانسوی لوموند خبر داد که گروهی متشکل از پانزده حقوق‌دان و مترجم گروه ویژه حقوقی با عنوان «عدالت ایران» تشکیل دادند و امیدوارند که مسئولان جنایت‌های مرتکب شده علیه معترضان را محاکمه کنند.

این گروه با تلاش شیرین اردکانی، وکیل ۳۱ ساله‌ای که در شش ماه گذشته فعالانه از خیزش انقلابی مردم ایران برای آزادی حمایت کرده است تشکیل شده است.

او در گفتگو با لو موند گفت: با خودم گفتم ایرانیان دور از وطن باید پشتیبان ایرانیان داخل ایران که بهای سنگینی در اعتراضات اخیر می‌پردازند باشند.

هم‌اکنون، این گروه در حال آماده‌شدن برای شکایت از «سلامی» به دادستانی پاریس است تا او را به‌خاطر تهدید ایرانیان طرف‌دار دموکراسی به مرگ که به گفته اردکانی به‌صورت «فتوایی بی‌نام» از سوی او پیگیری می‌شود، پاسخگو کند.

اردکانی که از سوی لوموند «کاریزماتیک» توصیف شده، تاکنون توانسته حمایت ۱۰۰ نماینده مجلس در فرانسه را برای معترضانی که در ایران به اعدام محکوم شده‌اند جلب کند.

او قرار است در پایان ماه مارس درباره سرکوب معترضان به دست جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخنرانی کند.

این خبر در حالی مطرح می‌شود جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سوم دی‌ماه، درباره احتمال تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی به خبرنگاران گفت تا زمانی که یک دادگاه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سپاه را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نشناسد، اتحادیه اروپا نمی‌تواند این نهاد نظامی را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کند.

این سخنان در پاسخ به درخواست‌های متعدد ایرانیان ساکن اروپا برای قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی عنوان شد.

همچنین پارلمان اروپا ۲۹ دی‌ماه، با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. پارلمان اروپا دلیل چنین درخواستی را سرکوب اعتراضات سراسری در ایران و همچنین ارسال پهپاد به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین اعلام کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار قرارگرفتن نیروهای تابعه سپاه پاسداران از جمله شبه‌نظامیان بسیج و نیروی قدس در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند.