/

جمهوری اسلامی به پرداخت ۱.۶ میلیارد دلار غرامت به قربانیان بمب‌گذاری بیروت محکوم شد

بر اساس رای یک قاضی فدرال نیویورک از دارایی‌های مسدود شده ایران، ۱.۶ میلیارد دلار به بازماندگان بمب‌گذاری بیروت در سال ۱۹۸۳ که منجر به مرگ ۲۴۱ سرباز این کشور شد، غرامت پرداخت خواهد کرد.به گزارش فرانیوز، یک قاضی فدرال در نیویورک رأیی صادر کرد که بر اساس آن پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر نظامیان آمریکایی در لبنان، باید از محل دارایی مسدود شده ایران در لوکزامبورگ صورت گیرد.ایران به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان بمب‌گذاری بیروت محکوم شده است و این افراد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارایی

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

بر اساس رای یک قاضی فدرال نیویورک از دارایی‌های مسدود شده ایران، ۱.۶ میلیارد دلار به بازماندگان بمب‌گذاری بیروت در سال ۱۹۸۳ که منجر به مرگ ۲۴۱ سرباز این کشور شد، غرامت پرداخت خواهد کرد.
به گزارش فرانیوز، یک قاضی فدرال در نیویورک رأیی صادر کرد که بر اساس آن پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر نظامیان آمریکایی در لبنان، باید از محل دارایی مسدود شده ایران در لوکزامبورگ صورت گیرد.
ایران به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان بمب‌گذاری بیروت محکوم شده است و این افراد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارایی مسدود شده ایران در لوکزامبورگ را معرفی کرده‌اند.
دادگاهی در آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی ایران را محکوم کرده بود که به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۹۳ در بیروت، غرامت پرداخت کند و در سال ۲۰۱۴ میلادی، دادگاه دیگری حکم داده بود که حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های این قربانیان استفاده شود.
بانک مرکزی ایران سال ۲۰۱۵ خواستار فرجام‌خواهی درباره این حکم شده بود که دیوان عالی آمریکا با تقاضای بانک مرکزی برای تجدیدنظر در این زمینه موافقت کرد.
اکنون لورتا پرسکا، قاضی دادگاه فدرال منطقه‌ای روز چهارشنبه گفت یک قانون فدرال که در سال ۲۰۱۹ تصویب شد بانک مرکزی ایران را از مصونیت حاکمیتی در این پرونده محروم و بر حمایت مادی بانک مرکزی ایران از عاملان حمله تأکید می‌کند.
بمب‌گذاری روز ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ در پادگان تفنگ‌داران دریایی آمریکا به مرگ ۲۴۱ سرباز این کشور منجر شد. ایران بارها دخالت در آن حمله را رد کرده؛ اما دولت آمریکا، حزب‌الله و حامی عمده آن دولت جمهوری اسلامی را مسئول آن حمله می‌داند.
قربانیان و خانواده‌هایشان در دادگاه فدرال در سال ۲۰۰۷ برنده حکم ۲.۶۵ میلیارددلاری علیه ایران به دلیل این حمله شدند.