/

«مهرداد بذر پاش» و نقش او در طرح مولد سازی.

بررسی نقش مهرداد بذرپاش در طرح مولد سازی

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

فارغ از تحلیل طرح مولد سازی دولت، به چهره واقعی و برخی پرونده های باز این افراد نگاهی بیاندازیم.

پاداش خوش خدمتی یا عاقبت تخم مرغ دزدی، کدامیک؟
در خصوص طنز تلخ یا معمای طرح مولد سازی دولت بسیار گفته شده، اما در شناخت چهره‌ واقعی افراد این طرح همراه باشید.

مهرداد بذرپاش یکی از چهره های طرح مولد سازی دولت هیچگاه شفاف سازی نکرده و درباره ارتباطش با شرکتهای خدمات ارزش افزوده گفته: حتی یک دقیقه هم در این حوزه فعالیتی نداشته و ندارم.
او گفته بود “همزمان با روشدن دست خالی مدعیان تدبیر و امید و شدت یافتن برخورد جدی با مفسدان اقتصادی این اتفاقات در شرف است”.
شرکت های خدمات ارزش افزوده شرکت هایی هستند که به واسطه اپراتورهای موبایل، در ازای خدماتی به مشترکان درآمدزایی میکنند، نماد این شرکت ها که در سالهای اخیر در غالب برنامه های صداوسیما نقش محوری ایفا کرده اند، همان ستاره مربعها هستند.
حتی برخی اخبار منتشر شده حکایت از دخالت صاحبان نفوذ در این شرکتها به قصد بهره برداری به نفع خود در جریان انتخابات داشتند.

آیا ادعای بذر پاش درباره عدم ارتباط با این شرکتها درست است؟
ماجرا را از معروفترین شرکت در این حوزه یعنی شرکت توسعه کسب و کار «توسکا» آغاز میکنیم.
روبیکا، اپلیکیشن مشهور و پرسروصدا نیز متعلق به شرکت توسکاست که از ۲۶ مهر ۹۶ انحصار تمام «ستاره مربع» ها را از صداوسیما گرفته و وزیر ارتباطات گفته بود این شرکتها هیچ مجوزی از ICT ندارند، توسکا یکی از شرکتهای زیر مجموعه همراه اول است.
ترکیب سهامداران همراه اول نشان میدهد شرکت مخابرات ایران با ۸۴ درصد سهم همه کاره این اپراتور است.
۵۰ به اضافه یک صدم درصد شرکت مخابرات هم به شرکت «توسعه اعتماد مبین» تعلق دارد، شرکتی که مهرداد بذرپاش رئیس هیأت مدیره آن است و ستاد اجرایی فرمان امام از مهمترین سهامدارانش، به بیان ساده تر انحصار تمام ستاره مربع ها در اختیار شرکتی است که بذرپاش رئیس هیات مدیره آن است.
اپلیکیشن روبیکا نیز از محصولات همین شرکت است که در مهمترین برنامه های تلویزیونی به درآمدزایی مشغول بوده، از جمله «خندوانه»، «ماه عسل»، «بیست هجده»، «فوتبال برتر»، «فرمول یک»، «کودک شو» و «عصر جدید».
مثال دیگر شرکت مبین وان کیش است که سهامدار اصلی اش همان توسعه اعتماد مبین است که ریاست هیات مدیره اش با بذرپاش است .
مبین وان کیش به گفته مسئولان خود، ۶ میلیون نفر را وارد بستر پلتفرم خود کرده؛ چیزی بیشتر از ۸ درصد کل جمعیت ایران ، با این حال احتمالاً کسی تاکنون اسم آن را هم نشنیده است.
این شرکت با تبلیغاتی در اینترنت با عنوان ده/دو گیگ اینترنت رایگان شماره موبایل را گرفته و افراد را بیخبر عضو سرویس خود میکند و در نتیجه از مشترکان مدام پول دریافت میکند و در مقابل، خدمات بی ارزشی مانند بازیهای ابتدایی رایگان ارائه میدهد.
چندی پیش مسئولان این شرکت درآمد آن را ۵ هزار میلیارد عنوان کردند که احتمالا اکنون بیشتر هم شده، ضمنا این شرکت در کیش ثبت شده و ۲۵ سال #معاف از مالیات است.
نام بذرپاش به عنوان یکی از مشاوران جوان در دولت احمدی نژاد مطرح و سپس مدیرعامل سایپا و معاون رئیس جمهور شد.
او که قصد کاندیداتوری در انتخابات سال ۹۶ را نیز داشت، از مهمترین نامزدهای جبهه پایداری برای ۱۴۰۰ به شمار میرفت و هم اکنون یکی از ارکان طرح مولد سازی دولت است.
بذرپاش تاکنون درباره این فعالیت ها شفاف سازی نکرده.
حال سوال اساسی این است که مهرداد بذرپاش بر اساس کدام سوابق و تجارب به سمت ریاست,مدیریت و مشاور گماشته شده که هم اکنون پافراتر نهاده و بعنوان یکی از افراد و ارکان اصلی در طرح مولدسازی ایفای نقش دارد و راه را برای چه کسانی هموار خواهد کرد برای غارت و چپاول بیشتر؟

نویسنده: حمید انزابی،کارشناس حوزه نفت و انرژی