امیرعبداللهیان به رادیوی آمریکایی: هیچ خبرنگاری در جریان اعتراضات، بازداشت نشده

اظهارات کذب حسین امیر عبدالهیان در مورد بازداشت شدگان خیزش انقلابی ۱۴۰۱.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی کم سابقه با شبکه رادیویی ان.پی.آر آمریکا، ضمن اغراق‌آمیز خواندن بازداشت هزاران معترض، مدعی شد که «هیچ خبرنگاری» در جریان اعتراضات، بازداشت نشده است.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه این اظهارات خلاف واقع، روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را معترضانی خواند که به‌ آن‌ها «برچسب مجدد» زده شده و گفته است:‌ «شما می‌توانید در هر لحظه آن شخص مورد نظر را مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگار و هر چیز دیگری بنامید.»

ادعاهای ویزیر خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که آمارهای نهاد‌های داخلی و بین‌المللی حکایت دیگری را مطرح می‌کنند. با این وجود مقامات جمهوری اسلامی سعی در انکار سرکوب گسترده دارند. پیشتر سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده بود که «هیچ خبرنگاری به خاطر شغلش در زندان نیست.»

پیش از این اظهارات، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در واکنش به بازداشت فله‌ای خبرنگاران از آغاز اعتراضات سراسری، چهار بار از مقامات ایران خواسته است تا بازداشت سرکوب روزنامه‌نگاران را متوقف کنند. در آخرین گزارش این فدراسیون که پنجم بهمن منتشر شده بود، شمار روزنامه‌نگارانی که در جریان اعتراضات ایران در ماه‌های اخیر بازداشت و همچنان در زندان به‌سرمی‌برند ۳۳ نفر اعلام شد.

علاوه بر این هشدارهای زیادی در مورد صدور احکام سنگین برای روزنامه‌نگاران به جمهوری اسلامی داده شد. صدورهجده سال زندان برای احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار ورزشی و فشار امنیتی برای انتساب اتهامات سنگینی چون جاسوسی به الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران زندانی، از جمله برخوردهای حکومت با خبرنگاران بوده است. با این وجود تعدادی از خبرنگاران در روزهای اخیر آزاد با وثیقه شده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اغراق‌آمیز خواندن آمارهای گروه‌های حقوق بشری، مدعی شد که در جریان این اعتراضات اخیر پلیس حتی اجازه حمل سلاح گرم نداشته است. با این وجود تصاویر و ویدئوهای زیادی از شلیک با سلاح جنگی به معترضان منتشر شده است و بر اساس آمارهای رسمی نهادهای حقوق بشری، از ۲۶ شهریور تا ۱۹ بهمن، دست کم ۵۲۸ نفر کشته و بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند حکومت چهار معترض را اعدام کرده است و تعدادی از معترضان در معرض خطر اعدام قرار دارند.