پهپاد
/

چهار شهروند چین به قاچاق لوازم الکترونیکی به ایران متهم شدند

دادگستری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد چهار شهروند چین به جرایم مرتبط با قاچاق قطعات الکترونیکی ساخت آمریکا به ایران متهم شده‌اند. بر اساس این گزارش برخی از این قطعات الکترونیکی در صنایع نظامی نیز قابل استفاده بوده‌اند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از رویترز، این افراد متهم‌اند که این اقلام را از آمریکا به چین و هنگ کنگ و سپس نهاد‌هایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع جمهوری اسلامی منتقل کرده‌اند.

براساس این گزارش، بین ماه مه ۲۰۰۷ و ژوئیه ۲۰۲۰، چهار شرکت در چین قطعاتی را تامین کردند که در تولید هواپیمای بدون سرنشین، سیستم‌ موشکی بالستیک و سایر بخش‌های نظامی کاربرد داشته است. به این ترتیب تعداد قابل توجهی کالا با قابلیت کاربرد دوگانه غیرنظامی و نظامی از مبدا ایالات متحده به ایران رسیده است.

متیو اولسون، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی دادگستری آمریکا گفت: «چنین تلاش‌هایی برای دستیابی غیرقانونی به فناوری‌های ایالات متحده مستقیما امنیت ملی ما را تهدید می‌کند و ما از هر ابزاری که در اختیار داریم برای قطع زنجیره‌های تامین غیرقانونی تجهیزات که به فعالیت‌های بدخواهانه رژیم ایران دامن می‌زند استفاده خواهیم کرد.»

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که ایالات متحده برای متهمان این پرونده که همگی فراری‌اند، حکم بازداشت صادر کرده است.