بایدن
/

کشته شدن سه سرباز آمریکا در مرز سوریه و اردن؛ بایدن: شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران عامل حمله بودند

ارتش آمریکا می‌گوید سه سرباز این کشور در یک حمله پهپادی در شمال شرق اردن، نزدیک مرز سوریه، کشته شده‌اند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که این حمله را یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق انجام داده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید که «سه نفر کشته» و بیش از ۲۵ نفر دیگر در حمله شبانه به یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی مرز با سوریه زخمی شدند. این سربازان اولین نظامیان آمریکایی هستند که از زمان آغاز جنگ غزه در خاورمیانه کشته شدند.

بایدن روز یکشنبه هشتم بهمن در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما هنوز در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این حمله هستیم، می‌دانیم که این حمله از سوی گروه‌های شبه‌نظامی رادیکال تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، انجام شده است».

این نخستین تلفات نظامیان آمریکایی در منطقه از زمان آغاز جنگ در غزه است و به گفته بایدن این حمله شنبه شب رخ داده است.

او در بیانیه خود که از سوی کاخ سفید منتشر شده، افزود: «ما به تعهد خود برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد و شک نکنید همه کسانی را که مسئول‌اند در زمان و به روشی که انتخاب کنیم، مورد بازخواست قرار خواهیم داد.»

سی‌ان‌ان گفته که در این حمله حداقل ۲۲ نفر از نیروهای نظامی زخمی شده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان نوشت تا روز جمعه، بیش از ۱۵۸ حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق و سوریه صورت گرفته است با این حال مقام‌های این کشور حملات مداوم پهپادها، راکت‌ها و موشک‌ها را ناموفق توصیف کرده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت مشخص نیست که چرا پدافند هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورده است.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی گفته بود که بخشی از کار آمریکا این است که اطمینان حاصل کند اتفاق‌هایی که در خاورمیانه رخ می‌دهد تنش‌ها را گسترده‌تر نکند.

کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای همراه با همسرش کشته شدن سه سرباز آمریکایی در شمال شرقی اردن و در نزدیکی مرز سوریه «در حمله نفرت انگیز گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران» را تسلیت گفت و افزود همانطور که رئیس جمهوری آمریکا «به صراحت اعلام کرده است که ما به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد و همه کسانی را که مسئول هستند پاسخگو خواهیم کرد.»

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به کشته شدن سه نیروی آمریکایی در اردن نوشت که «آمریکا باید یک پیام شفاف به سراسر جهان بفرستد که حملات به سربازان ما تحمل نمی‌شود.»

او گفت «از دست دادن سه قهرمان آمریکایی در شب گذشته در اردن ما را ناراحت کرد و برای خانواده‌های آنها و برای ۲۵ نظامی دیگر مجروح شده دعا می‌کنیم.»

از آغاز جنگ غزه تنش‌ها میان نیروهای آمریکایی و گروه‌های تحت حمایت ایران بالا گرفته است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که سوم بهمن، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد این کشور در حملاتی «متناسب» «گروه شبه نظامی کتائب حزب‌الله و سایر گروه‌های وابسته به ایران» را هدف قرار داده‌ند.

در این مدت بارها پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق هدف حملات شبه‌نظامیان قرار گرفته بود.