حمله اسرائیل به سوریه
/

افزایش شمار کشته شدگان اعضای سپاه در حمله هوایی اسرائیل؛ جمهوری اسلامی: حق پاسخ محفوظ است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حملات منتسب به اسرائیل در سوریه را که منجر به کشته شدن افسران بلندپایه اطلاعات نیروی قدس سپاه شد، محکوم کرد و گفت که جمهوری اسلامی حق خود را در پاسخ متقابل به اسرائیل «در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.»

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز،ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نسبت به کشته شدن چهار نیروی قدس سپاه پاسداران بر اثر حملات هوایی در دمشق واکنش نشان داد.

او این حملات را به اسرائیل نسبت داد و آن را «نقض مکرر حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه و تشدید حملات متجاوزانه و تحریک‌آمیز به اهداف مختلف» در خاک این کشور خواند.

جمهوری اسلامی در یک هفته گذشته به خاک عراق، سوریه و پاکستان حمله کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه، خواهان «واکنش صریح» دولت‌ها، سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله شورای امنیت سازمان ملل نسبت به این حمله و محکوم کردن آن شد.

کنعانی همچنین تهدید کرد که ایران «حق پاسخ متقابل به تروریسم سازمان‌یافته» اسرائیل را برای خود «در زمان و مکان مقتضی» محفوظ می‌داند.

 در پی انتشار خبر حمله منتسب به اسرائیل در دمشق، پایتخت سوریه، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای رسمی از مرگ چهار نیروی ایرانی در این حمله خبر داد و آنها را «مستشار نظامی جمهوری اسلامی» معرفی کرد. جمهوری اسلامی همواره از نیروهای نظامی ایران در سوریه با عنوان «مستشار» یاد کرده است.

آن طور که در بیانیه رسمی سپاه آمده، حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی نام چهار عضو سپاه است که در حمله کشته شده‌اند.

ساعاتی بعد سپاه پاسداران اعلام کرد یکی دیگر از نیروهایش که در این حمله زخمی شده بود، جان باخت. نام نفر پنجم در اطلاعیه روابط عمومی سپاه محمدامین صمدی ذکر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این حمله، آن را محکوم کرد و گفت تهران علاوه بر پی‌گیری سیاسی و حقوقی این اقدام، حق خود در پاسخ متقابل به اسرائیل را «در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.»

حمله جدید به اعضای سپاه چهار هفته پس از آن رخ می‌دهد که رضی موسوی، مسئول بلندپایه نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز در حمله‌ای این‌چنینی در محله زینبیه دمشق کشته شد.

در پی حمله ساعت ۱۰.۵ صبح شنبه، ۳۰ دی، به وقت محلی، خبرگزاری رویترز به نقل از «یک منبع نزدیک به ائتلاف منطقه‌ای حامی سوریه» گزارش داد ساختمانی چند طبقه که مورد استفاده «مستشاران ایرانی حامی دولت سوریه» بود، بر اثر این حمله «با خاک یکسان شده است».

شبکه سعودی الحدث در این رابطه گزارش داده که جنگنده‌های اسرائیلی دو موشک به سوی منطقه المزه شلیک کردند که به مرگ پنج تن منجر شده است.

شبکه الحدث عربستان سعودی گزارش داد که یوسف امیدزاده معروف به «حاح صادق» فرمانده اطلاعات نیروی قدس سپاه و معاونش در جلسه‌ای درباره انتقال زمینی سلاح حضور داشتند که در حمله منتسب به اسرائیل کشته شدند.

در همین زمینه دیده‎‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد که از بریتانیا رویدادهای جنگ داخلی سوریه را دنبال می‌کند، ابتدا از مرگ چهار تن در این حمله خبر داده و نوشته بود که ساختمان مورد حمله مرکز رفت و آمد مقام‌های ایرانی و سازمان جهاد اسلامی فلسطین بود.

همزمان شبکه اسکای‌نیوز عربی از کشته شدن اکرم العجوری، از مهره‌های ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در حمله یادشده خبر داده است.

به نوشته العربیه، اکرم العجوری، رئیس بخش نظامی جهاد اسلامی فلسطین و مسئول تأمین تسلیحات برای سرایا القدس، شاخه نظامی این سازمان «احتمالا» کشته شده است.

نام العجوری در فهرست آمریکایی «تروریست‌های بین‌المللی مشخص شده ویژه» قرار دارد.

حمله موشکی چهار هفته پیش به محله زینبیه در دمشق به خانه رضی موسوی، مسئول بلندپایه نیروی قدس سپاه پاسداران نیز که به مرگ او منجر شد، به اسرائیل نسبت داده شد.

رضی موسوی سه دهه در سوریه حضور داشت و «مسئول پشتیبانی و لجیستیک نیروی قدس» در سوریه و همچنین در لبنان بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه، ۲۸ دی، در یک نشست خبری در ستاد جنگ در تل‌آویو در پاسخ به پرسشی درباره حمله به ایران اشاره کرد که کشورش به ایران «حمله می‌کند».

نتانیاهو تلویحا اشاره کرد که حمله به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در واقع حمله به ایران است و اسرائیل در حال حاضر این حملات را برنامه ریزی کرده است.