سپاه تروریستی
/

انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان رئیس کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل و واکنش ها به این تصمیم

سازمان ملل متحد اعلام کرد جمهوری اسلامی ریاست کنفرانس خلع سلاح این نهاد را از روز ۲۸ اسفند تا ۱۰ فروردین آینده به عهده خواهد داشت.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از ایران اینترنشنال، دیده‌بان سازمان ملل از این تصمیم به شدت انتقاد کرد و آن را به دلیل «نقض توافق‌های هسته‌ای» از سوی ایران با ماهیت دستورات این کنفرانس در تضاد خواند.

هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل، در واکنش به خبر ریاست جمهوری اسلامی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ایکس نوشت: ریاست خامنه‌ای بر یک رویداد جهانی خلع سلاح هسته‌ای، مثل ریاست یک تجاوزگر سریالی بر پناهگاه زنان است.

مسیح علی‌نژاد ریاست جمهوری اسلامی را بر این نشست «تکان‌دهنده» خواند و گفت: «رژیمی که برای پوتین در جنگ اوکراین سلاح می‌فرستد، حمله ۱۵مهر حماس به اسرائیل را طراحی کرده و به حوثی‌ها برای مختل کردن خطوط کشتیرانی موشک می‌دهد، مسئول نظارت بر خلع سلاح هسته‌ای در جهان خواهد شد. طنزترین قسمت ماجرا این است که جمهوری اسلامی خود با سرعت به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای پیش می‌رود.»

علی‌نژاد افزود: «در مرحله بعد قرار است چه شود؟ آیا قرار است پوتین مسئول اردوگاه‌های پناهندگان اوکراینی شود و شی‌جین پینگ هم از اویغورها حفاظت کند؟ این بیهودگی نباید ادامه یابد. باید سازمان ملل را پاسخگو کنیم. دیکتاتورها علیه دموکراسی متحد شده‌اند و متاسفانه برای تمسخر و تضعیف نهادهای بین‌المللی، از سازمان ملل استفاده می‌کنند.»

در سال‌های گذشته، عضویت و ریاست جمهوری اسلامی در مجامع مختلف سازمان ملل از جمله عضویت آن در کمیسیون مقام زن و ریاستش بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر، با اعتراض‌های گسترده بین‌المللی همراه شده است.

پانزدهمین نشست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۱۱آبان به ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی در ژنو برگزار شد، اما شماری از کشورها از جمله آمریکا این نشست را تحریم کردند.

میشل تیلور، نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر، به سرکوب خیزش سراسری در ایران پس از جان باختن مهسا ژینا امینی اشاره کرد و افزود که ریاست جمهوری اسلامی بر هر گونه نشست سازمان ملل به ویژه در امور مربوط به حقوق بشر «توهین به وجدان جمعی جامعه جهانی» است.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیز بود، اما روز چهارشنبه ۲۳آذر، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، طی قطعنامه‌ای به اخراج جمهوری اسلامی از این نهاد رای داد.

اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با استقبال گسترده بین‌المللی همراه شده و مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان بر پاسخگو کردن حکومت ایران در ارتباط با نقض جدی حقوق زنان تاکید کردند.

در پی انتشار این خبر، گروهی از ایرانیان برای ابراز شادمانی مقابل مقر سازمان ملل در وین تجمع کردند و فریاد «زن زندگی آزادی» سر دادند.